رنو ساندرو استپوی هنوز نیامده غوغا به پا کرد و در مدت نیم ساعت، ۴۰۰۰ دستگاه از آن فروخته شد.
پیمان کارگر مدیر شرکت رنوپارس در مراسم رونمایی از این خودرو ضمن پیشبینی استقبال خریداران از این خودرو گفته بود: «اگر به بازار رنو ساندرو نگاه کنید الان نیاز بازار دو برابر تولیدی است که انجام میشود و لذا رنو ساندرو استپوی که امروز رونمایی شد اطمینان داریم مجددا تقاضای بازار را دو برابر میکند. وقتی مشتری ایرانی این خودرو را میخواهد من چرا بگویم که این خوب یا بد است. این خودرو دارای قیافه آفرود و شاسی بلندتر نسبت به رنو ساندرو است و امکاناتی را میدهد که میتوان از آن در خارج از شهر استفاده کرد ولی دو دیفرانسیل نیست اما تنوع جدیدی برای جوانان ایرانی است و خودرویی خانوادگی است.»
ساندرو استپوی را نخستین بار شرکت رنوی برزیل در سال ۲۰۰۸ به عنوان یک خودرو «کراس اوور» رونمایی کرد. این خودرو با برند داچیا و رنو در سال ۲۰۰۹ به بازار جهانی معرفی شده و آمار فروش خوبی را ثبت کرده است. همچنین نسل جدید ساندرو استپوی در سال ۲۰۱۲ رونمایی شده است. استپوی در رده خودروهای هاچبک کراس یا همان شبهشاسیبلندها قرار میگیرد و از نظر مشخصات فنی شباهت زیادی با رنو ساندرو هاچبک دارد. از نظر کیفی ساندرو استپوی با استانداردهای رنو فرانسه تطبیق داده شده است و نمره قبولی بالایی را از کمپانی مادر دریافت کرده است. با توجه به سلیقه این روزهای بازار کشور و استقبال زیاد هنگام پیشفروش، و سابقه خوش ساندرو، پیش بینی میشود ساندرو استپوی نیز فروش خوبی در بازار ایران داشته باشد. رنو استپوی در ۶ رنگ مشکی، سفید، قرمز، آبی، خاکستری و نقرهای تولید خواهد شد. قیمت مدل اتوماتیک این خودرو ۵۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و قیمت مدل دندهای ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است.
موتور استپوی همان موتور مدل K4M است که روی تندر۹۰ و ساندرو معمولی نصب میشود و ۱٫۶ لیتر حجم دارد. این موتور ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. در بخش جعبهدنده (گیربکس)، نسخه اتوماتیک، مانند مدلهای AT تندر۹۰ و ساندرو، یک جعبه دنده چهار سرعتی دارد. حالت تیپ ترونیک و دکمه رانندگی در جادههای لغزنده و برفی هم در این جعبهدنده وجود دارد. اما جعبهدنده پنج سرعتی مدل دندهای بهبود پیدا کرده است. عمدهترین ارتقا فنی در ساندرو استپوی نسبت به مدلهای دیگر، بروز رسانیهای جزئی و نرم افزاری است که تفاوتهای قابل توجهی را به وجود آورده است. مثلا با این بروز رسانی ها، مصرف سوخت استپوی در نسخه دندهای و اتوماتیک حدود ۳/۰ لیتر نسبت به مدلهای ساندرو معمولی کمتر است. استپوی همچنین میتواند به دور موتور بیشتر از ۶۰۰۰ آرپیام دست یابد.
از جمله معدود تغییرات فنی استپوی نسبت به مدلهای عادی ساندرو میتوان به استفاده از کلاچ هیدرولیکی به جای کلاچ سیمی و تغییرات جزئی گیربکس در راستای رفع مشکل روغن ریزی از ناحیه نزدیک به پلوسها اشاره کرد که اشکالی متداول برای خانواده تندر ۹۰ به حساب میآید. براساس اطلاعات رسمی کمک فنرهای عقب ساندرو استپوی نیز با ساندرو هاچ بک متفاوت است. ساندرو استپوی نسبت به مدل هاچبک ساده ارتفاع بیشتری دارد و حدود پنچ سانتیمتر از ساندرو معمولی بلندتر است. تغییرات نسبتا جزئی استپوی باعث شده است تا نسبت به مدل هاچبک معمولی حدود ۵۲ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشد.
ساندرو استپوی تفاوت عمده ای با نمونه سوپر مینی (هاچ بک) ندارد اما تفاوت در نوع رنگ آمیزی سپرهای عقب و جلو، باربند و قطعات زینتی اطراف گلگیر و رکاب خودرو در مدل استپوی مشهود است. یکی از مهمترین نکتهها به تغییر رینگهای استپوی مربوط میشود که در کنار حذف لبه زیرین سپر جلو، باعث تفاوت ظاهری خودرو شده است. باربند و اختلاف ارتفاع دو خودرو کاملا حس بلندتر بودن ارتفاع استپوی را به شما میدهد. جلو پنجره و نوع چراغها نیز در مرحله بعد توجه را به خود معطوف میکند.
برای تشخیص ساندرو استپوی دستی و اتوماتیک بهتر است بدانید زه جانبی، دستگیره و آینه در مدل اتوماتیک همرنگ بدنه، و در مدل دستی بیرنگ است. تفاوتهای یاد شده باعث شده استپوی بسیار متفاوت با خودرویی باشد که از آن متولد شده است؛ در هر حال، اختلافات اگرچه ساده هستند اما تاثیر زیادی روی ظاهر خودرو گذاشتهاند و توقعات را به عنوان خریدار یک هاچ بک ارزان قیمت غیر چینی تا حد زیادی برآورده میکنند.
تجهیزات و امکانات
استپوی از نظر امکانات در سطح معمولی قرار دارد. دو کیسه هوا، شیشههای برقی مجهز به گرمکن، آینه جانبی برقی، سیستم صوتی CD، MP3 و USB با چهار باند، مهشکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، شيشه بالابر برقي جلو و عقب، سيستم ضد سرقت (Immobilizer)، كامپيوتر اطلاعات سفر از جمله امکانات این خودرو هستند. با این وجود، و در مقایسه با خودروهای چینی این رده، کمبود امکانات دیگری از قبیل سنسور دنده عقب، ضبط و باند مناسب و دلخواه، صندلی زیبا، و سانروف در مقایسه با مدلهای چینی کاملا مشهود است.
ایمنی
براساس استاندارد Euro NCAP، دو نوع تست برخورد از مقابل و جانبی روی استپوی انجام شده است که در تصادف روبرو، خم شدن ستونهای A و در تست تصادف جانبی، ضعف بدنه در جذب نیروی تصادف، دلیل کاهش امتیاز ایمنی عنوان شده است. البته رنو با مهندسی خوب خود موفق شد تا در زمان ارائه نسل دوم، با چند تغییر نسبتا کوچک، ۴ ستاره ایمنی را برای ساندرو کسب کند. متاسفانه فعلا برنامهای برای عرضه این مدل ۴ ستاره در بازار ایران وجود ندارد. در تست انجام گرفته تصادف از مقابل هم آزمایش با موفقیت انجام شد و فقط در آزمایش سنگین تست جانبی بوده که به آدمک آسیب رسید و خودرو نمره ضعیفی گرفت. در واقع از این اتومبیل انتظار میرود امکاناتی مانند کنترلر پایداری خودرو و کیسههای هوای کناری را کامل داشته باشد.
خودرو دارای دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو است و از ترمز ABS به همراه EBD که تولید شرکت بوش است بهره میجوید. این نوع ترمز علاوه بر عدم سر خوردن در جاده از انحرافات جانبی نیز جلوگیری میکند و تسلط بیشتری برای راننده فراهم میکند. ترمزهای جلو دیسکی تهویه شونده و ترمزهای عقب کاسهای هستند که سیستمی قدیمی و ساده در استانداردهای سال ۲۰۱۶ به حساب میآید.
ساندرو استپوی دندهای را میتوان یکی از جذاب ترین خودروها بازار کمتر از ۵۰ میلیون تومان دانست. زیرا شما با این بودجه یک خودروی هاچبک کراس اروپایی دارید که رانندگی با آن لذت زیادی دارد. در ساندرو استپوی نسبت به ساندرو به لطف گیربکس ارتقا یافته، فاصله تعویض دندهها کمی کوتاه شده است و شتابگیری به مراتب بهتر است. همچنین، به دلیل ارتفاع بالاتر بدنه از شاسی مقدار بیشتری از ناهمواریهای جاده را جذب و در نتیجه سواری نرمتری را ارائه میکند. این خودرو به دلیل وزن نسبتا سبک در سطح شهر مانورپذیری خوبی دارد ولی در جادههای کوهستانی در مانور دادن با استپوی باید کمی محتاطانه عمل کرد. در کل میتوان گفت که ساندرو استپوی در نسخه دندهای به مراتب جذابتر از بسیاری از رقبای چینی هم رده قیمتی خود است. مخصوصا اینکه استهلاک به مراتب کمتری را دارد و سواری کم سر صداتری را تجربه میکنید. در کابین ساندرو استپوی اتوماتیک، امکان تنظیم ستون فرمان وجود دارد که در نسخه دندهای دیده نمی شود. رانندگی با خودرو تا حد مطلوبی راحت و بیصدا است. سیستم تعلیق عملکرد خوبی دارد در حد یک خودرو اقتصادی اتوماتیک با قیمتی در محدوده ۶۰ میلیون تومان باشد و میتوان گفت نسبت به رقبای چینی یک پله بالاتر قرار میگیرد.
شاید مهمترین نکته در محصولات رنو که در داخل تولید میشوند نسبت قابل قبول بین قیمت و کیفیت آنها باشد با این حال افزایش قیمت ساندرو استپوی در مقایسه با ساندرو معمولی توجیه منطقی چندانی ندارد. قیمت تعیین شده برای ساندرو استپوی دنده دستی حدود ۴۶ میلیون تومان و برای مدل اتوماتیک حدود ۵۳ میلیون تومان تعیین شده است.
بسیاری از مشتریان، عمده ضعف اصلی خانواده ساندرو، ال ۹۰، و تلیسمان را ضعف در طراحی داخلی کابین و کمبود امکانات و آپشنهای رفاهی میدانند. با این وجود، چون در حال حاضر بیشتر خودروهای با قیمت زیر ۷۰ میلیون تومان در بازار کشور خودروهای بیکیفیت یا چینی هستند شانس چندانی برای خرید خودروهای دست دوم شاخص هم وجود ندارد، ساندرو استپوی را میتوان جذابترین و باکیفیتترین خودرو غیرچینی معرفی کرد. رنو ساندرو استپوی با این ظاهر و مشخصات فنی در این بازه قیمتی هیچ رقیبی ندارد و به راحتی میتواند تا مدتها یکهتاز بازار باشد.
منبع: دیجی کالا