قیمه ریزه اصفهانی

قیمه ریزه یکی از غذاهای محلی و بومی اصفهان است و علاوه بر طعم خوشمزه و لذیدی که دارد بسیار مقوی و سالم و پرخاصیت است و به راحتی و سریع درست می‌شود.

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده مخلوط ۱۵۰ گرم

پیاز ۲ عدد

آرد نخودچی یک و نیم قاشق سوپ خوری

برنج نیم دانه یک قاشق سوپخوری

نعنا تازه ۳ قاشق سوپخوری

نعنا خشک ۲ قاشق چایخوری

رب گوجه ۲ قاشق سوپخوری

روغن ۲ قاشق سوپخوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

پودر تخم گشنیز نصف قاشق چای خوری

آب جوش ۴ لیوان



طرز تهیه:

ابتدا یک پیاز را در یک ظرف با رنده ریز رنده کنید و با توری آب پیاز را بگیرید، سپس گوشت چرخ‌کرده را با پیاز مخلوط کنید و ورز دهید تا کاملا با هم ترکیب شوند. بعد نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر تخم گیشنیز، نصف مقدار نعناع تازه، نعناع خشک و آرد نخود‌چی را به مخلوط اضافه کنید و خوب با هم ترکیب کنید تا ادویه‌ها کامل به خورد گوشت رود. بعد با دست خوب ورز دهید تا بافت گوشت کاملا یکدست و صاف شود، سپس به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت خودش را بگیرد و طعم همه مواد با هم ترکیب شود. سپس گوشت را از یخچال در بیاورید و کمی ورز دهید، سپس مقداری از آن را بردارید و با دست فرم دهید و به شکل گردو دربیاورید، و همه گوشت را به همین شکل فرم دهید. 

گوشت‌های قلقلی را در ظرفی قرار دهید و دوباره در یخچال بگذارید تا بافت منسجمی پیدا کنند و موقع پخت غذا از هم باز نشوند، در این فاصله سس غذا را درست کنید. حالا برای آماده کردن سس ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود، سپس پیازها را در آن تفت دهید. وقتی پیاز را تفت دادید و سبک شد زردچوبه را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طلایی رنگ شود، بعد رب گوجه فرنگی را بریزید و تفت دهید تا طعم خامی آن از بین برود. وقتی رنگ رب باز شد یک قاشق چایخوری نعناع خشک را اضافه کنید و کمی تفت دهید ، بعد آب جوش را در قابلمه بریزید و سپس نعناع تازه را هم به ترکیب مواد اضافه کنید و هم بزنید.

نکته: به سلیقه و دلخواه خودتان می‌توانید از مقداری ترخون هم در سس و هم در گوشت قلقلی‌ها استفاده کنید.

وقتی که آب در حال جوشیدن بود، گوشت‌های قلقلی را به آن اضافه کنید و به دلخواه خودتان اگر می‌خواهید سس غذا لعاب دار شود، مقداری برنج نیم دانه را هم به مواد قابلمه اضافه کنید. بعد درب قابلمه را به شکل نیمه باز قرار دهید و به مدت یک ساعت و نیم اجازه دهید تا روی حرارت ملایم گوشت‌ها کامل پخته شوند و جا بیفتند، بعد از آن قابلمه را از روی حرارت بردارید. سپس قیمه ریزه را در ظرف مناسب بکشید و همراه با چند برگ نعناع، گشنیز و ترخون تزئین کنید و همراه با پلو زعفرانی، ترشی، سالاد، سبزی خوردن و انواع دورچین سرو کنید.

نوش جان



مطلب قبلیپیازداغ چیپسی و مجلسی
مطلب بعدینان سوخاری
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه