توصیه‌های طب سنتی برای افزایش سلامتی در فصل بهار

طب سنتی از قدیم مورد توجه بسیاری از افراد بوده به طوری این روزها نیز این طب از طب مدرن در حال پیشی گرفتن است چرا که اکثر مردم به این باور رسیده‌اند که رعايت اصول مربوط به طب سنتی اثرات موثری بر سلامتی آنان می گذارد. در این گزارش به توصیه‌های طب سنتی در فصل بهار اشاره می‌کنیم.
به گزارش سینا، درمانگران طب سنتی ایران بر این باورند که مصرف سبزی‌ها و گیاهان دارویی که در فصل بهار می‌رویند، تاثیر بسیار زیادی در پاکسازی خون و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های فصل بهار دارد.
براساس متون طب سنتی ایران، پوشیدن لباس‌هایی با جنس کتان در فصل بهار، بهترین نوع پوشش از دیدگاه قدما و حکمای این مکتب است. چرا که این نوع پارچه به لحاظ مزاج و طبع، سازگاری زیادی با فصل بهار دارد.
نوشیدن عرق‌های گیاهی به‌ویژه عرق‌هایی که از گیاهان بهاره مثل شاه تره، کاسنی و خرفه تهیه می‌شود، در پیشگیری از ابتلا به حساسیت‌ها و آلرژی‌های فصلی توصیه شده است.
افرادی وجود دارند که به هیچ‌یک از شیوه‌های پاکسازی اخلاط و سموم بدن مانند قی کردن، حجامت کردن، فصد (خون‌گیری) یا مصرف داروهای مسهل عادت ندارند و انجام این نوع پاکسازی‌ها برایشان بسیار دشوار است. برای این گروه نیز راه‌حلی ساده وجود دارد. این گروه باید دقت کنند که در فصل بهار، مقدار غذایشان را نسبت به فصل‌های دیگر کمتر کنند تا موادزائد و سموم کمتری در بدنشان انباشته شود.

علت کاهش مصرف موادغذایی در فصل بهار

علت کاهش مصرف موادغذایی در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام این است که با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا مواد زائد و انباشته درون بدن از حالت انجماد خارج شده و در بدن به جریان می‌افتند. در این حالت که بدن ما در حال برون ریزی مواد زائد است، پرخوری و ‌رعایت نکردن رژیم غذایی، موجب ضعیف شدن توان و ایمنی بدن شده و به این ترتیب زمینه ابتلا به بیماری در افراد نمایان می‌شود.

بهترین رژیم غذایی در فصل بهار برای کودکان

بهترین رژیم غذایی در فصل بهار برای کودکان و تقویت سیستم ایمنی و قوای جسمی آن‌ها خوردن سوپ جو، ماءالشعیر طبیعی، چلو گشنیز با گوشت جوجه خروس است. در متون طب سنتی، توصیه شده به کودکان در این فصل، کمتر گوشت قرمز بدهیم و بیشتر آن‌ها را به خوردن گوشت جوجه خروس که لطیف و زود هضم است و فضولات کمتری در بدن باقی می‌گذارد، تشویق کنیم. همچنین توصیه شده در این فصل به جای آب عرق کاسنی، عرق خرفه یا عرق شاه‌تره بنوشیم یا به فرزندانمان بدهیم.

غذاهای مناسب برای فروردین ماه

درمانگران و قدمای طب سنتی در متون طب سنتی ایران از غذاهایی مانند آش، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، کاهو سکنجبین، سمنو، ‌ آش شبدر و قره قروت به‌عنوان بهترین و سبک‌ترین غذاهای ایرانی که انرژی و ویتامین زیاد و از طرفی خاصیت غذایی کمتری دارند برای فصل بهار نام می‌برند. به اعتقاد درمانگران طب سنتی مصرف این غذا‌ها موجب پاکسازی خون و تقویت اعصاب و قوای بدن می‌شود. از طرفی مصرف حبوبات فصل بهار مانند ماش، نخود فرنگی و جو نیز توسط حکمای طب سنتی ایران توصیه شده است. نوشیدن آب ماست، آب دوغ و ماءالشعیر سنتی که افزودنی‌های شیمیایی نداشته باشد نیز برای پاکسازی خون و تقویت کبد در فصل بهار بسیار مناسب است.

تسکین عطسه بهاره با روغن بنفشه

درمانگران طب سنتی برای درمان عطسه‌های ناشی از آلرژی و حساسیت فصلی، استفاده از روغن بنفشه و بادام را به بیمارانشان توصیه می‌کنند. این درمانگران به بیمارانشان که از دست عطسه‌های بی‌وقفه کلافه می‌شوند توصیه می‌کنند روزی ۲بار، یک قطره از روغن بنفشه را درون حفره‌های بینی خود بچکانند.
علاوه براین با استفاده از همین روغن، پیشانی خود را نیز ماساژ دهند. این کار موجب می‌شود از شدت عطسه‌ها کم شده و در مواردی نیز به‌طور کامل برطرف شود. در کنار استفاده از روغن بنفشه، پرهیز غذایی نیز یکی دیگر از راهکارهای برطرف کردن عطسه‌های فصلی است. درمانگران به بیمارانشان توصیه می‌کنند از خوردن انواع ادویه، غذاهای سرخ کردنی، شکلات و قهوه در فصل بهار پرهیز کنند و مصرف آن‌ها را به حداقل برسانند.


منبع: hamseda

مطلب قبلیدم‌نوش های طب سنتی مخصوص فصل بهار
مطلب بعدیطرز تهیه ماءالشعیر طبیعی
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه