۵ گیاه دارویی جادویی برای درمان بی خوابی

بی‌خوابی نوعی اختلال است که در ۲۰-۳۰ درصد افراد مشاهده می‌شود. علت بی‌خوابی موارد متعددی از جمله اختلالات روانی، عدم تعادل هورمونی، افزایش سن، فاکتورهای محیطی و برخی اختلالات ژنتیکی می‌باشد. درمان‌های متعددی برای این مشکل وجود دارد که شامل درمان با داروهای شیمیایی، داروهای گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی، تغییرات سبک زندگی، رفتاردرمانی، مدیتیشن، رژیم درمانی، ورزش، طب سوزنی، هیپنوتیزم و … می‌باشد. در این مقاله سعی داریم شما را با گیاهانی که به منظور درمان این اختلال در سرتاسر دنیا کاربرد دارند؛ آشنا کنیم. از این گیاهان هم در طی روز و هم ۲۰-۳۰ دقیقه قبل از خواب می‌توانید بهره ببرید.

 

آرامش با گیاه دارویی بابونه

 

بابونه یک آرام‌بخش قوی با قدمت چندین هزارساله می‌باشد. چای بابونه در اروپا، آمریکای لاتین و مکزیک به منظور بی‌خوابی کاربرد گسترده‌ای دارد. روغن بابونه برای بخور دادن استفاده می‌شود و از طریق راه‌های هوایی وارد بدن می‌گردد. از روغن بابونه برای مالیدن بر روی پوست به منظور تسکین اعصاب می‌توان استفاده نمود.



مقدار مصرف:

به صورت دمنوش بابونه ۱ فنجان، ۲-۳ بار در روز. به صورت عصاره: ۳۰ قطره ۳ بار در روز.



گیاه دارویی رازک، طعم آشنای ماءالشعیر

رازک گیاهی است که به عنوان طعم‌دهنده در ماءالشعیر به فراوانی کاربرد دارد. در سال‌های ابتدایی قرن بیستم برخی پزشکان رازک را به عنوان یک آرام‌بخش موثر برای افراد مبتلا به ضعف اعصاب و اضطراب تجویز کردند. البته این گیاه سابقه طولانی در درمان عصبانیت، بی‌قراری و بی‌خوابی دارد.



مقدار مصرف:

به صورت دمنوش رازک ۱ فنجان، ۳ بار در روز. به صورت عصاره: ۳۰-۴۰ قطره ۲-۳ بار در روز.



تقویت‌کننده اعصاب با گیاه دارویی اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی است که به عنوان یک تقویت‌کننده ملایم برای سیستم عصبی معرفی می‌شود. می‌توانید ۳ تا ۱۰ قطره از روغن اسطوخودوس را در آب وان حمام بچکانید و قبل از خواب یک حمام با بو و طعم اسطوخودوس داشته باشید.



مقدار مصرف:

به صورت دمنوش اسطوخودوس ۱ فنجان ۲-۳ بار در روز.



تنظیم ساعت خواب با گیاه دارویی گل ساعتی

دانشمندان گل ساعتی را برای بی‌خوابی‌هایی که ناشی از نگرانی روانی، کار زیاد و یا خستگی باشد، پیشنهاد می‌کنند. این گیاه برای مشکلات خواب خفیف و ملایم هم در کودکان و هم در بزرگسالان کاربرد دارد؛ زیرا مصرف آن عوارضی را به همراه ندارد.



مقدار مصرف:

به صورت دمنوش گل ساعتی ۱ فنجان،۳ بار در روز. به صورت عصاره: ۳۰-۶۰ قطره ۳-۴ بار در روز.



آرام‌بخش قوی با گیاه دارویی سنبل‌الطیب

در آمریکا سنبل‌الطیب (همان گیاه علف گربه) به منظور آرام‌بخشی در افراد مبتلا به بی‌خوابی، بی‌قراری و عصبانیت کاربرد دارد. این گیاه بالأخص در افرادی که زمان زیادی را برای به خواب رفتن صرف می‌کنند و در حقیقت مقدار بسیار کمی استراحت می‌کنند، کاربرد دارد. سنبل‌الطیب عوارض جانبی داروهای شیمیایی خواب‌آور مانند والیوم را ندارد؛ اما مصرف مقادیر زیادی از آن بی‌خطر هم نیست؛ برای درمان بی‌خوابی سنبل‌الطیب در کنار رازک و گل ساعتی، یک دمنوش گیاهی بسیار عالی را ایجاد می‌کند.



مقدار مصرف:

به صورت دمنوش سنبل‌الطیب ۱ فنجان،۳ بار در روز. به صورت عصاره:۲-۵ قطره ۲-۳ بار در روز.



چند راهکار عملی برای درمان بی‌خوابی

۱٫ برنامه منظمی برای خواب خود در نظر بگیرید. به این منظور لازم است تا هر روز سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. تا تدریجاً ساعت فیزیولوژیک بدنتان تنظیم شود.

۲٫ ۳-۴ ساعت قبل از خواب به ورزش بپردازید.

۳٫ محیط آرام و راحتی را که دور از نور و صدا باشد برای خواب در نظر بگیرید. دمای اتاق باید معتدل رو به خنک باشد؛ زیرا گرمای زیاد اختلالات خواب را به همراه دارد.

۴٫ قبل از به خواب رفتن از نوشیدن مایعات بپرهیزید.

۵٫ از داروهای آمفتامینی، تنباکو، الکل، قهوه، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های کافئین دار بپرهیزید.



منبع: keshtkala



مطلب قبلیخواص گیاه دارویی به لیمو
مطلب بعدیتوصیه های سخت طب سنتی برای پسردار شدن
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه