آنچه از پوست والدين به ارث مي‌بريم

امروزه نه فقط خانم‌ها، که آقايان هم بيشتر از قبل به فکر زيبايي چهره و جوان ماندن هستند. اين روزها مراجعه به متخصصان پوست فقط براي پيشگيري و درمان بيماري‌ها نيست، بلکه زنان و مردان به دنبال راه‌هاي به تعويق انداختن پيري و پيشگيري از چروک‌ها يا درمان آنها هم هستند. با اينکه داشتن خصوصيت ذاتي و برخورداري از ژنتيک خوب عامل مهمي در به تعويق افتادن پيري است و نمي‌توان براي آن کاري کرد، همه مي‌دانند با برخي اقدام‌هاي کلي که در ادامه مي‌گويم، مي‌توان از چروک خوردن زودرس پوست جلوگيري کرد.

نکته‌اي که اغلب نمي‌دانند، تفاوت‌هاي مراقبتي در نژادهاي مختلف پوست است؛ يک فرد روسي با کره‌اي يا ترکمن از اين نظر هم تفاوت دارند. پوست برخي نژادها مانند روس‌ها مقاومت بهتري در برابر عوامل محيطي همچون آفتاب دارد و ديرتر دچار چروک مي‌شود و پوست برخي نژادها زود دچار فرايند تخريب مي‌شود و حتي قبل 30 سالگي چروک‌ها بروز مي‌کنند. پس حتي نوع پوست را هم به ارث مي‌بريم و اغلب اين نژادها که با پيري و چروک زودرس مواجه‌اند، پوست خشکي دارند.
کسي که پوست خشک دارد، بايد بداند شکنندگي اين نوع پوست، او را مستعد چين و چروک کرده و اگر به پوست خود رطوبت لازم را نرساند، مقاومت پوستش در برابر عوامل محيطي کم و به نفع ايجاد چروک خواهدبود. فرقي نمي‌کند اين فرد مرد باشد يا زن، اگر نسبت به‌ويژگي ذاتي‌اش بي‌اهميت شود و رفتار مشابه کسي که ژنتيک خوبي دارد يا پوستش خشک نيست، داشته باشد، بايد بداند زودتر از او دچار چروک خواهدشد.
همه افراد با هر نوع پوست بايد بعد از 30 سالگي با استفاده مرتب از مرطوب‌کننده‌هاي مناسب، پرهيز از آفتاب، تغذيه سالم، پرهيز از سيگار و تنش‌هاي بي‌مورد، کمک کنند روند چروک شدن پوست به تعويق بيفتد.


تفاوت پوست زنان و مردان

مردان و زنان از جهات مختلفي با هم متفاوت بوده و هستند. حتي اين مساله در مورد پوستشان هم صادق است. در نگاه اول شايد تنها تفاوت، وجود موهاي زائد بيشتر و ضخيم‌تر بودن پوست مردان باشد اما در واقع پوست زنان و مردان هم از نظر ظاهري، هم ساختاري و هم روند پير شدن با هم تفاوت دارد و مسلما به مراقبت‌هاي متفاوتي نيازمند است. در اينجا به برخي از اين تفاوت‌ها اشاره مي‌کنيم تا آقايان بدانند چرا مي‌گوييم از کرم مرطوب‌کننده همسرتان نبايد استفاده کنيد و به دنبال استفاده از محصولات بهداشتي مخصوص آقايان باشيد.

اولين تفاوت از همان زمان بلوغ خود را نشان مي‌دهد. با آغاز ترشح هورمون‌هاي جنسي، شاهد ظاهر شدن بيشتر موهاي زائد روي پوست پسران در مقايسه با دختران و ترشح بيشتر سبوم يا چربي هستيم. به‌دليل ترشح اين هورمون که به تستوسترون هم معروف است، ميزان شيوع آكنه و جوش‌هاي سرسياه در پسران بيشتر و درمان آن نيز سخت‌تر است. گرچه لايه‌هاي پوستي در زنان و مردان يكسان است اما كاركرد و تركيب‌هاي شيميايي آن تفاوت دارد. پوست مردان 25درصد ضخيم‌تر و مقاوم‌تر از پوست زنان است و رطوبت بيشتري دارد اما به‌دليل آسيب‌هاي محيطي اين رطوبت به راحتي از دست مي‌رود. پوست مردان همچنين اسيدي‌تر است و اين موضوع باعث مي‌شود كمتر دچار عفونت و آلودگي با باكتري‌ها شوند.

در زنان اولين نشانه‌هاي پيري پوست از جمله چين‌وچروك حدود 25 سالگي ظاهر مي‌شود، در حالي كه اين اتفاق در مردان از 30 سالگي به بعد مي‌افتد. البته درست است كه نشانه‌هاي پيري پوست در مردان ديرتر رخ مي‌دهد اما معمولا عميق‌تر است و بيشتر به چشم مي‌آيد. بدون در نظر گرفتن سن، بايد گفت ميزان تجمع كلاژن در پوست مردان در مقايسه با زنان بيشتر است و از آنجا كه اين مساله ارتباط مستقيمي با پيري پوست دارد، توجيهي براي زودتر شكسته شدن و پير به‌نظر رسيدن پوست زنان است. زنان معمولا 15 سال بزرگ‌تر از مردان همسن و سالشان به نظر مي‌رسند اما از آنجا که مردان در مقايسه با زنان اهميت كمتري به مراقبت از پوستشان به‌خصوص در برابر آفتاب مي‌دهند و بيشتر عادت‌هاي نادرستي مثل سيگار کشيدن‌ دارند، جوان‌تر بودن پوستشان در مقايسه با خانم‌ها را از دست مي‌دهند. در واقع اشعه‌‌هاي آفتاب براي پوست مضر هستند و مرداني كه از ضدآفتاب و پوشش فيزيكي مناسب بهره نمي‌برند، به‌تدريج دچار پيري پوست ناشي از آن مي‌شوند.

منبع: salamatiran.com

مطلب قبلیتاثير آلودگي هوا بر پوست
مطلب بعدیتاثير تغذيه بر پوست
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه