ترامپ،ظریف و سانتریفیوژهای IR-8 در هفته ای که گذشت

دستور رییس جمهوری آمریکا در لغو روادید برای اتباع هفت کشور اسلامی از جمله ایران در هفته گذشته و لفاظی های توئیتری پس از آزمایش موشکی ایران تا حد زیادی خط و خطوط فکری ترامپ و تیم همراه وی را درمورد جمهوری اسلامی ایران آشکار کرد.

در روزهای ابتدایی آغاز به کار دولت جدید آمریکا سیاست جهانی در شرایط پرتلاطمی قرار گرفته است. دستورات خلق الساعه رییس جمهوری آمریکا و اقدامات به دور از تشریفات دیپلماتیک همچون قطع کردن مکالمه تلفنی با نخست وزیر استرالیا و درگیری لفظی با رسانه ها و پناه بردن به توئیتر و در نهایت دستور منع ورود اتباع هفت کشور اسلامی به آمریکا نشان می دهد فصل جدیدی در عرصه تعاملات آمریکا با بازیگران نظام بین الملل آغاز شده است.
بسیاری از ناظران مسائل آمریکا تصور می کردند ترامپ بعد از انتخابات و در قامت رییس جمهوری آمریکا متفاوت از ترامپی باشد که در تبلیغات به تصویر کشیده می شد ولی دستورات و اظهارنظرهای وی حاکی از تداوم همان ترامپ است که قبل از انتخابات بود.
با این حال، هفته گذشته دستور رییس جمهوری آمریکا در لغو روادید برای اتباع هفت کشور اسلامی و از جمله ایران و جنگ لفظی بر اثر آزمایش موشکی تا حد زیادی خط و خطوط فکری ترامپ و تیم همراه وی در خصوص ایران را آشکار کرد.

-آیرو در تهران 
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، هفته گذشته تهران میزبان ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه بود، حضور وزیر خارجه فرانسه در تهران در روزهای نقل و انتقال قدرت در ایالات متحده خود پیامی است به این که اروپا خواستار تعامل با ایران و بهبود و استفاده از ظرفیتهایی است که برجام ایجاد کرده است.
در همین راستا وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه در ریاست نخستین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را بر عهده دارد در اتاق بازرگانی ایران حضور یافت و اسناد همکاری دوجانبه را امضا کرد و در ادامه با محمد جواد ظریف و سایر مقامات کشورمان دیدار کرد.
آیرو در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی ایران درخصوص اظهار نظرهای برخی مقامات آمریکایی درمورد برجام گفت: با هرگونه ابتکار که بر خلاف برجام باشد، مخالفیم و اگر قرار است به مذاکره مجدد بینجامد حتما آن را قبول نداریم.
وی همچنین در باره اقدام اخیر ترامپ در ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور عمدتا اسلامی به آمریکا اظهارداشت: مواضع یک جانبه به بهانه مبارزه علیه تروریسم در آمریکا با منع صدور روادید نگران کننده است و به موقع نیست. 
وزیر خارجه فرانسه اقدام رییس جمهوری آمریکا را تبعیض آشکار نسبت به کشورها ذکر و خاطرنشان کرد: ما دوست داریم به اصول احترام گذاشته شود و اگر اقدامی انجام می شود با احترام و بدون ایجاد تنش های بیهوده باشد.
وزیر خارجه فرانسه در این نشست خبری مشترک همچنین از علت استقبال نکردن بانک های بزرگ فرانسوی از همکاری با ایران گفت و تاکید کرد که با توجه به قوانین فرامرزی آمریکا بانک ها در تعامل با ایران محتاطانه عمل می کنند، هر چند بانک های کوچک وارد همکاری شده و باعث خروج برخی پروژه ها از بن بست شده اند.

- لغو روادید برای اتباع کشورهای اسلامی؛ آزمونی برای جامعه مدنی آمریکا 
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، هفته ای که گذشت دور تازه ای از اقدامات دونالد ترامپ در قامت رییس جمهوری منتخب مردم آمریکا آغاز شد، وی در همین چند روزی که به کاخ سفید راه یافته است تعدادی از مهم ترین قوانین داخلی و بین المللی مرتبط با آمریکا را لغو کرده است.
دستور ترامپ در لغو روادید برای اتباع هفت کشور اسلامی و از جمله ایران و جنگ لفظی بر اثر آزمایش موشکی تا حد زیادی خط و خطوط فکری رییس جمهوری جدید آمریکا و تیم همراه وی در خصوص ایران را آشکار کرد.
هرچند به دنبال اعتراض های گسترده به این اقدام در نهایت کاخ سفید مجبور به عقب نشینی شد و اعلام کرد: دارندگان گرین‌کارت را از این ممنوعیت معاف کرده است. هرچند ترامپ با شعار« اول آمریکا» پیمان ها و توافق های مهمی را در عرصه بین الملل در معرض فروپاشی قرار داده است، با این حال تا همین مقطع کنونی در عرصه داخلی مهاجران و خارجی ها بیش از همه در کانون سیاست های وی قرار گرفته اند. 
دو اقدام اخیر وی نشان دهنده نوع رویکرد درخصوص مهاجران خارجی است. اول دستور کشیدن دیوار بین مرز آمریکا و مکزیک و دیگر دستور ممانعت از صدور روادید برای اتباع هفت کشور اسلامی است که در روزهای اخیر جنجال گسترده ای را در آمریکا ایجاد کرده است.نکته جالب توجه اینکه این اقدام نژاد پرستانه عمدتا ورود اتباع کشورهایی را به آمریکا ممنوع کرده که در سال های اخیر مورد حمله این کشور قرار گرفته اند. هر چند رییس جمهوری آمریکا می گوید ورود تروریست ها را به آمریکا ممنوع کرده است ولی این اظهارات آشکارا دروغ است، عملیات تروریستی یازده سپتامبر از سوی اتباع عربستانی انجام شد در حالی که این کشور در این لیست دیده نمی شود.
از سوی دیگر نگاهی به ترکیب گروه های تروریستی مورد اجماع جامعه جهانی همچون داعش و جبهه النصره و حتی کسانی که طی سال های اخیر در اروپا دست به عملیات تروریستی زده اند، نشان می دهد که تصمیم ترامپ در انتخاب این کشورها سیاسی و کاملا مغرضانه است. چنان که چیدمان کشورهای مندرج در این لیست و ناهمگونی این کشورها هم شائبه مغرضانه و سیاسی بودن این تصمیم را بیشتر نشان می دهد. 

-آزمایش موشکی و لفاظی های توئیتری رییس جمهور آمریکا 
به گزارش ایرنا، اواسط هفته گذشته و به دنبال آزمایش موشکی ایران فضای رسانه ای سنگینی علیه کشورمان ایجاد شد. مقامات تازه به قدرت رسیده آمریکایی که به دلیل اقدامات غیر منطقی متعدد ترامپ به شدت تحت فشار افکار عمومی قرار داشتند زمینه مناسبی برای برون رفت از این فضا پیدا کردند.
در زمان تصویب قطعنامه2231 شورای امنیت سازمان ملل تصریح شد که آزمایش موشک هایی که قادر به حمل کلاهک های هسته ای باشند ممنوع است و سلاح هایی که در قلمرو تسلیحات متعارف و برای اهداف دفاعی باشد، ذیل این قطعنامه قرار نمی گیرد از همین رو از زمانی که برجام اجرایی شده است این رویه در عمل هم مورد پذیرش جامعه جهانی قرار گرفته است. هر چند مقامات غربی از انجام چنین آزمایش هایی ابراز نگرانی می کنند ولی تاکنون این کشورها از نقض برجام بر اثر آزمایش های موشکی ایران سخن نگفته اند.
نکته ای که دستگاه دیپلماسی و وزیر امور خارجه ایران هم در این مدت بارها و بارها متذکر شده و در نشست خبری مشترک با آیرو هم بر آن تاکید کرد و گفت: دولت آمریکا در زمان مذاکرات و در چارچوب برجام به طور رسمی اعلام کرده است که موضوع موشک جزئی از برجام نیست.
به گفته ظریف در قطعنامه 2231 اشاره به موشک‌ بالستیکی شده که برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده است و این نوع موشک‌ها نباید مورد آزمایش قرار گیرند. ما همان موقع هم اعلام کردیم موشک‌های ما با قابلیت‌ حمل سلاح نیستند و برای حمل کلاهک‌های متعارف طراحی و ساخته می‌شوند.
وی ادامه داد: ایران به عنوان کشوری که بیشترین هزینه را از تروریسم بین‌المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخت کرده است و سابقه تاریکی از نحوه عملکرد جامعه بین‌الملل در تجاوز هشت ساله عراق به ایران در ذهن دارد دفاع از خود را به اجازه طرف‌های دیگر موکول نمی‌کند. 
وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد:موضوع برنامه‌های دفاعی موشکی ایران خارج از برنامه و قطعنامه 2231 بهانه‌ای برای بازی‌های سیاسی دولت جدید آمریکا نباشد.
در حالی که سخنگوی موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی کشورهای 1+5 هفته گذشته اعلام کرد که آزمایش موشکی ایران نقض برجام نیست، با این حال آمریکایی ها در هفته گذشته سر و صدای زیادی رسانه ای راه انداختند. 
در دو روز گذشته دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا پیام های متعددی در توئیتر خود بر علیه کشورمان منتشر کرد، اظهارنظرهایی که البته از همان طریق پاسخ خود از وزیر امور خارجه کشورمان را دریافت کرد.
ترامپ روز جمعه در آخرین پست خود در صفحه توئیترش نوشت: ایران با آتش بازی می کند. آنها قدردان مهربانی رییس جمهور اوباما نبودند. من این طور نیستم.
رییس جمهوری جدید آمریکا همچنین در پیام دیگری اظهار داشت: ایران را رسما به خاطر آزمایش موشکی اخیرش تحت نظر گرفته ایم. آنها باید بابت توافق وحشتناکی که با آمریکا کردند ممنون باشند.
ترامپ در انتقاد از توافق هسته ای هم توئیت کرد که ایران در شرایط بحرانی و در آستانه ورشکستگی و فروپاشی بود که‌ آمریکا از راه رسید و با توافق هسته ای 150میلیارد دلار به آنهاپرداخت کرد. هر چند بن رودز مغز متفکر سیاست خارجی اوباما در پاسخ ترامپ اظهار داشت: هر چه ترامپ اینجا گفته غلط است. ایران در حال فروپاشی نبود؛ توافق میان ٦ کشور بود. ایران ١٥٠ میلیارد نگرفت.
اظهار نظرهای ترامپ البته واکنش وزیر امور خارجه را دریافت کرد، ظریف روز جمعه در دو پیام در صفحه توئیتر خود نوشت:ایران به تهدیدات وقعی نمی نهد چون ما به مردم خود برای امنیت کشور اتکا داریم. ما هرگز جنگی را آغاز نمی‌کنیم اما تنها می‌توانیم به ابزارهای دفاعی خود تکیه کنیم. 
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیام دیگری تاکید کرد: ما هیچ گاه از سلاح های خود علیه دیگری جز در دفاع مشروع استفاده نخواهیم کرد. ببینیم آیا کسانی که (از توانمندی موشکی ما) شکایت می کنند حاضرند همین حرف را تکرار کنند؟
به گزارش ایرنا، ظاهرا مشاوران رییس جمهوری تازه به قدرت رسیده آمریکا به خوبی متوجه تبعات حقوقی هر گونه نقض برنامه جامع اقدام مشترک شده اند از همین رو به نظر می رسد تلاش می کنند ضمن پایبندی به این توافق از روش های دیگری به ایران فشار وارد کنند. چنانکه گفته شد آمریکایی ها هفته گذشته آزمایش موشکی ایران و حمله حوثی ها به یک کشتی سعودی را دستمایه حملات لفظی خود علیه کشورمان کرده اند. 
این در حالی است که به خوبی می دانند که نه آزمایش موشکی ایران نقض برجام است و نه ایران از حوثی ها پشتیبانی نظامی می کند. با این حال روز جمعه جمهوریخواهان کنگره آمریکا لایحه تحریم های غیر هسته ای ایران را به کنگره بردند و خواستار وضع تحریم های غیرهسته ای ضد ایران به بهانه حقوق بشر، برنامه موشکی و حمایت از تروریسم شده اند.
به گفته منابع خبری آمریکا روز جمله 17 نهاد ایرانی را به بهانه آنچه «مشارکت در برنامه سلاح‌های کشتار جمعی»خوانده شده هدف تحریم قرار خواهد داد. هشت شرکت نیز به بهانه «تروریسم» هدف قرار گرفته‌اند، اعمال تحریم‌ها به گونه‌ای خواهد بود که برجام را نقض نکند.

- تزریق یو اف 6 به سانتریفیوژهای IR-8
در ماه های گذشته ترجیع بند مخالف خوانی های بسیاری از منتقدان داخلی برجام تعطیل کردن برنامه هسته ای ایران و پابرجام ماندن تحریم ها علیه ایران بود،با این حال این منتقدان در هفته گذشته در سکوت خبری مطلق قرار گرفتند. تضمین های فنی رییس سازمان انرژی اتمی در خصوص این که از نظر فنی هیچ خللی در برنامه هسته ای ایران ایجاد نشده و دانش هسته ای به مدد متخصصان داخلی کشور در ایران بومی شده هیچ گوش شنوایی در میان منتقدان برجام نیافت. با این حال طی ماه های اخیر شاهد طیف گسترده ای از همکار یهای بین المللی ایران با دارندگان دانش هسته ای از شرق آسیا و روسیه و اروپا و آمریکا بودیم.
انعقاد قرارداد دو میلیارد دلاری درباره ایمنی نیروگاه ها با ژاپنی ها، پیشرفت همکاری های سه جانبه ایران، چین و آمریکا در خصوص بازطراحی و مدرن سازی راکتور اراک ، همکاری با روس ها درخصوص تولید ایزوتوپ های پایدار و تحویل نهایی واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر و کلنگ زنی دو واحد دیگر در این سایت، همکاری با پروژه بین المللی گداخت هسته ای ایتر،فروش 70 تن آب سنگین با خلوص بالای ایران که مورد تایید از سوی آزمایشگاه های مطرح جهانی همکاری های متعدد دیگر نشانگر شادابی و طراوت صنعت هسته ای ایران در عصر پسابرجام است با این حال این دستاوردها کمتر مورد مداقه از سوی منتقدان برجام قرار گرفته است.
این روزها با تزریق گاز یو اف 6به سانتریفیوژهای IR-8 اتفاق مهمی در صنعت هسته ای کشور رخ داده است که نشانگر ظرفیت های فنی برجام است. سانتریفیوژهای IR-8 که آزمایش‌های مکانیکی خود را طی 3 سال گذشته با موفقیت پشت سر گذاشته است،به طور کامل توسط متخصصان کشورمان و در چارچوب تعهدات ایران در بندهای 32،38،39 و 63 برجام ساخته شده است. 
سانتریفیوژهای IR-8 با بیش از 3 متر ارتفاع و قطری چند برابر سانتریفیوژ نسل اول ایران که هم اکنون کار غنی سازی را برای کشورمان در نطنز انجام می دهد، می تواند حدود 20 برابر سانتریفیوژ نسل یک غنی سازی داشته باشد به طوری که این ماشین با ظرفیت بیش از 20سو یک سانتریفیوژ راهبردی توان بازگشت پذیری جمهوری اسلامی ایران را به شدت بالا می برد.
در چارچوب برجام، ایران می تواند بعداز 8سال از اجرای برجام ، زنجیره 30تایی از این ماشین را تولید و تست کند و از سال دهم نیز منعی برای تولید این ماشین مطابق با برنامه غنی سازی صنعتی خود ندارد
نقش این ماشین ها در واکنش سریع ایران به نقض برجام از جمله مواردی است که اهمیت راهبردی این نسل از سانتریفیوژها را افزایش داده است IR-8 ایرانی از این جهت می تواند پاسخ جمهوری اسلامی به هر گونه نقض عهد از سوی طرف مقابل در برجام باشد. 
تعداد کمی از این نوع ماشین (حدود یک آبشار 164 تایی سانتریفیوژ نسل 8) جای 4000 ماشین نسل یک ایرانی فعالی که طبق برجام برچیده شده را می‌گیرد و میزان غنی سازی ایران را به روز اول می‌رساند
می توان از IR-8 به عنوان یک عامل قدرت مقابل نقض عهدهای طرف های مقابل برجام به خصوص آمریکایی ها، یاد کرد. ابزاری که بدون نقض برجام کارایی جدی در بازگشت پذیری خواهد داشت. 
برای رسیدن به هدف اولیه ایران در غنی سازی که حدود 190هزار سو تعیین شده به جای استفاده از 190هزار ماشین IR-1 می توان با حدود 9 هزار ماشین IR-8 این میزان ظرفیت غنی سازی را محقق ساخت.
این مرحله از روند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای نسل پیشرفته IR-8 با تزریق گاز UF6در راستای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر ادامه بدون محدودیت تحقیق و توسعه و بر اساس حقوق و تعهدات کشورمان در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صورت می‌گیرد.

ایرنا



مطلب قبلیوزیر خارجه سعودی: امیدوارم ترامپ در مهار ایران موفق باشد
مطلب بعدیسریع القلم: چرا ما راحت تحریم می شویم؟
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه