راهنمای جامع خرید لوستر

اين روزها فروشگاه ها مملو از خريداراني هستند كه با ذوق و شوق لوازم و وسائل مورد نياز براي خانه شان را انتخاب و خريد مي كنند. اشتياق براي داشتن لوازمي كه مدت هااست براي تهيه آنها نقشه كشيده و بالاخره تصميم گيري كرده اند و میخواهند بدانند آيا لوازم انتخابي براي محيط خانه مناسب بوده و يا اساساً جلوه موجود در فروشگاه را خواهد داشت يا خير؟!

هدف اصلی از خرید لوستر

آیا کاربرد لوستر در منزل شما روشنایی است و یا صرفا یک وسیله تزیینی محسوب می‌شود که فقط زمان حضور مه‌مان به عنوان مکمل نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
امروزه با توجه به افزایش تصاعدی هزینه برق خانگی، بسیاری از شهروندان از نورهای موضعی و یا نورهای مخفی و نورهای فلورسنت برای تامین نور منزل استفاده می‌کنند. بسیاری از منازل را دیده‌ایم که یک نور فلورسنت (مهتابی) به دیوار نصب شده و منبع اصلی نور در خانه محسوب می‌شود. در این گونه موارد اینکه میزان نوردهی لوستر انتخاب شده به چه میزان است خیلی اهمیت ندارد و در نتیجه شما کاملا مطابق سلیقه می‌توانید به انتخاب لوستر بپردازید؛ اما اگر از لوستر هم به عنوان زینت و هم به عنوان وسیله روشنایی استفاده می‌کنید، اینکه چه میزان نور تامین می‌کند، و اینکه چند لامپ دارد و میزان مصرف لامپ‌ها چه میزان است و… بسیار حائز اهمیت خواهد بود. پس پیش از هر چیز، مشخص کنید که هدف اصلی از خرید لوستر چیست؟


لوستر را برای چه فضایی در نظر گرفته‌اید؟

لوستر را برای فضای نشیمن و پذیرایی می‌خواهید یا آشپرخانه و اتاق خواب یا اتاق خواب کودک یا راهرو و یا…؟
اینکه مکان مورد استفاده لوستر کجاست بر انتخاب شما تاثیر به سزایی دارد. مثلا استفاده از لوستر‌های حبابی در اتاق نشیمن و پذیرایی اصلا توصیه نمی‌شود. اما همین لوستر‌ها در فضای حال، اتاق خواب و آشپزخانه بسیار مناسب هستند. لوسترهایی که از چوب در طراحی آن‌ها استفاده شده، همخوانی بسیار خوبی با فضای آشپرخانه یا اتاق خواب خواهند داشت؛ چرا که در هر دوی این فضا‌ها به میزان زیادی چوب مصرف شده و هارمونی لازم بین فضا و لوستر صورت می‌گیرد. معمولا در فضای نشیمن و پذیرایی لوسترهای حجیم و سنگین و در سایر فضا‌ها لوسترهای کم حجم و سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همانطور که لوسترهای پخش کننده نور در اتاق نشمین زیبایی و شکوه دارد، استفاده از آن در اتاق خواب نامناسب است.


در اتاق خواب باید سعی کنید لوسترهایی انتخاب شود که نور آن رو به بالاست و نور کاملا به ملایمت به محیط خواب شما تابانده می‌شود؛ در آشپزخانه نور‌ها باید رو به پایین باشند تا بیشترین نور به فضا برسد و کارهایتان با دقت و ایمنی صورت بپذیرد.

لوستر باید چه فضایی را روشن نگه دارد؟

اغلب این سوال پرسیده می‌شود که مثلا برای یک فضای ۳۰ متر مربع با ارتفاع حدود ۳ متر چه لوستری مناسب است؟ باید اشاره کنیم که جواب قاطعی بر اساس فرمول مشخص وجود ندارد. برای تعیین اینکه فضایی احتیاج به چند لوستر با چه تعداد شاخه دارد دو فاکتور مهم باید لحاظ شود: اول حجم لوستر انتخابی و دوم میزان نوردهی لوستر با توجه به هدف از خرید لوستر.
مهم است که حجم لوستر انتخابی ما چقدر است و چقدر با محیطی که قرار است لوستر در آن قرار گیرد تناسب دارد. حتی به فرض اینکه لوستر نور کافی تامین می‌کند، اگر یک لوستر کوچک را برای فضای بزرگ و بالعکس یک لوستر خیلی حجیم را برای یک فضای کوچک در نظر بگیریم، تعادل محیط را برهم زده و هارمونی را از بین برده‌ایم. پس بسیار مهم است که لوستر ما و فضای ما از نظر حجم با هم همخوان باشند.


تعداد لوستر‌ها

همین طور تعداد لوستر‌ها نیز باید همخوانی داشته باشد. در صورتی که در سقف محیطی که می‌خواهیم لوستر بیاویزیم مثلا سه محل برای لوستر در نظر گرفته شده باشد، باید حتما هر سه قسمت به لوستر مجهز شود تا زیبایی خود را حفظ کند. حال با توجه به گستردگی فضا می‌توانیم یک لوستر اصلی و حجیم و دو لوستر کوچک‌تر برای آنجا در نظر بگیریم.
میزان نوردهی نیز برای فضای مورد نظر بسیار اهمیت دارد. در صورتیکه لوستر تنها نور موجود در محیط باشد، باید حتما توجه کنیم که تعداد شاخه‌ها بیشتر باشد و نور بدون واسطه باشد (مثلا شید و یا حباب نور لوستر را کم نکند). در نتیجه لوستر‌های شید دار برای محیط‌هایی مناسب هستند که نور مخفی و یا نور پشتیبان برای نوردهی کافی به محیط وجود دارد.


انواع لوستر

لوستر ها به اشکال مختلف و با مواد متفاوتی ساخته می شوند، لوسترهای چوبی، فلزی و شیشه ای و به تازگی انواع پلاستیکی و پارچه ای هم رایج شده اند. فلزهایی که در ساخت لوستر به کار می روند بیشتر نیکل، برنج و آهن هستند، کریستال هم که بیشتر از هر جنس دیگری می تواند نور را منعکس کند و مانند منشور عمل می کند.
بعضی از انواع خلاقانه لوستر هم از پوسته صدف و مهره های تزئینی و یا شاخ حیواناتی چون گوزن و آهو ساخته می شود و این تکه های تزئینی هم می توانند در حد بلور نور را بشکنند و منتشر کنند و از روشنایی شما کاسته نخواهد شد.
علاوه بر جنس قطعات لوستر، از لحاظ طراحی در انواع ریسه ای، آویزی، سانتی، حباب دار، شمعدانی و... در بازار در هزاران مدل گوناگون لوستر وجود دارد. لوستر های ال ئی دی هم که از جدیدترین ها هستند و اغلب شکل های مدرنی هم دارند و با دکوراسیون های متفاوت امروزی همخوانی بیشتری دارند.


سایر مواردی که باید در مورد لوستر بدانید

تعداد شاخه های لوستر یکی از مهم ترین موارد است، تعداد شاخه های لوستر تعیین کننده اندازه، میزان مصرف برق و روشنایی است که شما می خواهید لوسترتان داشته باشد،
گاهی شاخه های زیاد بی استفاده می ماند، ممکن است حتی از همان ابتدا که لوستر را خریداری می کنید برایشان لامپی تهیه نکنید، در حالی که می توانستید لوستری با شاخه های کمتر بخرید. ارتفاع سقف عامل مهمی است، اگر سقف کوتاهی دارید،
لوسترهای آویز نخرید، اگر لوستر شاخه ای سقفی می خرید، نحوه قرار گرفتن شاخه ها مهم است، چراکه به سه شکل سربالا، سرپایین و خوابیده می تواند باشد و باید ببینید که بیش از هر چیز دلتان می خواهد نورپردازی بیشتر کدام قسمت ها را تحت تاثیر قرار دهد،
سقف، دیوار ها و یا کف. حباب دار بودن و نبودن لوستر ها مهم است، چرا که حباب در میزان و نوع تابش مستقیم و غیرمستقیم نور موثر است، حباب هایی را انتخاب کنید که شکل معمول تر و استانداردتری دارند که در صورت شکستن، بتوانید نمونه های مشابه آن را به راحتی و با قیمت مناسب در بازار پیدا کنید.
لوستر از آن وسیله هایی است که شما ممکن است سال های سال در منزلتان داشته باشید و دست کم بعد از ۶ ۵ سال تصمیم به تعویض آن خواهید گرفت، پس رنگ های متدوال انتخاب کنید. یادتان باشد منابع مغناطیسی بیش از هر چیز گرد و خاک جذب می کنند، پس آنهایی را انتخاب کنید که تمیز کردنشان راحت تر باشد و طراحی های مارپیچ کمتری دارند.


نكته :

- در خانه هايي كه بر روي سقف‌هاي كاذب حاشيه و حتي بر روي سقف كاذب ميان سقف اصلي، چراغ‌هاي هالوژن و يا مانند آن تعبيه شده است، لوستر تنها جنبه زيبايي داشته و بيش از ميزان نوردهي به موارد ظاهري آن از جمله ابعاد، مدل، فرم و غيره نيز توجه كنيد.
- امروزه ساخت فرم‌ها و شكل هاي هندسي در قالب سقف كاذب در ميان سقف اصلي به همراه تعداد زيادي چراغ هاي هالوژن بر روي آنها بسيار رايج شده است. غافل از آنكه اين قبيل سقف ها هم باعث شلوغ شدن فضا شده و هم ارتفاع ظاهري سقف اصلي را كاهش مي دهد. حال در نظر بگيريد اگر در ميان اين سفينه هاي گچي لوستري با ابعاد بزرگ و چندشاخه نيز آويخته شود، چه نتيجه اي حاصل خواهد شد. براي چنين موقعيتي لوسترهاي ظريف سقفي بهترين انتخاب محسوب مي شوند.
- علاوه بر مدل هاي ياد شده در فوق، حباب دار بودن و يا نبودن نيز در نور حاصل از هريك از مدل ها تاثيرگذار است.


سبك و مدل لوستر:

همچنان كه به هنگام انتخاب لوازم دكوراسيوني هماهنگي آنها به لحاظ مدل و سبك را در نظر مي گيريد در تهيه لوستر نيز اين مهم را مورد توجه قرار دهيد به عنوان مثال در يك فضاي كاملاً مدرن، آويختن لوستري با آويزهاي كريستالي كاري ناصحيح بوده و به لحاظ دكوراسيوني محيطي ناهماهنگ را سبب مي شود.

برای خرید لوستر به این موارد نیز توجه فرمایید:

خانه شما سنتی است یا مدرن؟
همان طور که به هنگام انتخاب لوازم دکوراسیون هماهنگی آنها به لحاظ مدل و سبک را در نظر می‌گیرید در هنگام خرید لوستر نیز این موضوع را باید مورد توجه قرار دهید. به عنوان مثال در یک فضای کاملا مدرن، آویختن لوستری با آویزهای کریستالی کاری نامناسب بوده و به لحاظ دکوراسیونی محیطی ناهماهنگ را سبب می‌شود.
وسعت فضا:
از آنجايي كه هر فضايي ميزان مشخصي از نور را نياز دارد، آويختن لوسترهاي با شاخه‌هاي متعدد و در نتيجه لامپ‌هاي زيادتر از آن مقدار مورد نياز نه تنها غيرضروري بلكه مازاد است بنابراين مجبور خواهيد بود لامپ برخي از شاخه‌ها را خاموش كنيد.
آیا می‌خواهید روی میز ناهارخوری لوستر آویزان کنید؟
زمانی که قصد دارید لوستری را بالای یک میز ناهارخوری نصب کنید، سعی کنید ارتفاع آن را آنقدر پایین بیاورید که تمام ظروف روی میز و نیز غذاهای چیده شده روی آن را به طور کامل روشن کند.
برای اتاق خواب لوستر می‌خواهید؟
استفاده از نور مستقیم و آویزان از سقف مانند لوستر چون باعث خیرگی چشم و آزار آن هنگام دراز کشیدن روی تخت می‌شود برای اتاق خواب مناسب نیست. توصیه می‌کنیم برای این اتاق‌ها صرفا از نورهای گرم و چراغ‌‌هایی با امکان تغییر شدت نور استفاده کنید. دیوارکوب‌ها و لامپ‌های‌ هالوژن برای این محیط ها مناسب‌اند.
مساحت سقف:
در يك معماري معمولي وسعت سقف و كف يك فضا يكسان است ولي از آنجايي كه اين روزها كاربرد سقف‌هاي كاذب در حاشيه سقف اصلي بسيار رايج شده است، در واقع مقداري از مساحت اصلي كاسته شده و در نتيجه هنگام خريد لوستر مي‌بايست همان ميزان باقي مانده را به عنوان اندازه موجود ملاك قرار دهيد.
سقف شما کوتاه است یا بلند؟
برای اتاق‌هایی که د‌ارای سقف کوتاه هستند‌ سعی کنید از نصب لوستر و چراغ‌های آویزی خود‌د‌اری کنید‌ چون این گونه چراغ‌ها سقف را کوتاه‌تر نشان می‌د‌هند‌ اما اگر تمایل به نصب لوستر دارید بهتر است از لوستر‌های سقفی استفاده کنید.
نورپردازي ثانويه:
اغلب فضاها علاوه بر لوستر داراي منابع نورزاي ديگري همچون آباژور، چراغ هاي ديواركوب و در معماري امروزي هالوژن هاي واقع در سقف‌هاي كاذب يا اصلي هستند كه آنها نيز نقش نورپردازي محيط را برعهده دارند لذا در چنين شرايطي پيش از هرگونه اقدام جهت انتخاب لوستر و احياناً ديواركوب هاي آن بقيه منابع نورزاي موجود و يا حتي الامكان كاربرد منابع نورزاي ديگر را در نظر بگيريد.
لازم به ذكر است هرچه در فضا از منابع نورزاي متعددي استفاده شود، هم زيباتر خواهد بود و هم كاربردهاي گوناگوني را مي‌توان از آن فضا دريافت كرد به شرط آنكه انتخابي مناسب و صحيح انجام پذيرد.


منبع: komoddivari.ir
تگ ها: لوستر-خرید لوستر-راهنمای نورپردازی-سبک های لوستر


مطلب قبلیایده های خیره کننده راه پله
مطلب بعدیایده هایی زیبا برای نرده های حیاط خلوت و باغچه
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه