کیک مرمری

مواد لازم:

کره ۲۰۰ گرم
شکر ۱ و ⅓ پیمانه
تخم مرغ ۴ عدد
شیر ⅓ پیمانه
آرد ۲ و ⅔  پیمانه
بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
 
پودر کاکائو ¼ پیمانه
شیر ۲ قاشق سوپخوری


طرز تهیه:

از ۳۰ دقیقه قبل کره را از یخچال خارج کرده و اجازه می دهیم کره کاملا نرم شود. در ادامه فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود. حالا کره به دمای محیط رسیده را به همراه شکر درون یک کاسه مناسب می ریزیم و با دور تند همزن برقی به مدت ۵ دقیقه هم می زنیم تا سبک و کرمی شود. در ادامه تخم مرغ ها را یکی یکی به کاسه اضافه می کنیم. پس از اضافه کردن هر دانه تخم مرغ آنرا به مدت ۳۰ ثانیه هم می زنیم، سپس بین کار کاسه را چندین مرتبه دورگیری کرده و مجددا هم می زنیم تا تخم مرغ ها به صورت یکدست مخلوط شده و بوی نامطبوع آنها از بین برود.

آرد را به همراه بکینگ پودر ۳ مرتبه الک می کنیم، سپس نصف مقدار آنرا به کاسه اضافه کرده و با دور کند همزن برقی به مدت ۱۰ ثانیه مخلوط می کنیم. در ادامه شیر را به کاسه اضافه می کنیم. در این مرحله مابقی مواد خشک را به کاسه اضافه کرده و با همزن برقی در حد مخلوط شدن هم می زنیم تا مایه کیک یکدست شود. در ادامه مایه کیک را با ترازو وزن کرده و آنرا به ۲ قسمت یکسان تقسیم می کنیم. حالا نصف مایه کیک را درون قیف می ریزیم، سپس پودر کاکائو را به همراه شیر به خوبی مخلوط می کنیم و به کاسه حاوی مایه کیک اضافه کرده و مخلوط می کنیم. در ادامه مایه کیک شکلاتی را درون قیف جداگانه می ریزیم.

اکنون درون قالب میان تهی را با مقداری روغن مایع چرب کرده و آرد پاشی می کنیم، سپس قالب را بر می گردانیم تا آرد اضافی از قالب ریخته شود. حالا مقداری از مایه کیک ساده را درون قالب می ریزیم. در ادامه مقداری از مایه کیک شکلاتی درون قالب ریخته و به همین ترتیب ادامه می دهیم تا مایه کیک ها تمام شوند. حالا با یک سیخ چوبی به آرامی درون مایه کیک می چرخانیم و قالب را طبقه میانی فر قرار می دهیم.

در این مرحله اجازه می دهیم کیک به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه درون فر بماند تا کاملا پخته شود. پس از گذشت این زمان برای اطمینان از پخت کیک یک سیخ چوبی یا خلال دندان در مرکز کیک فرو برده و خارج می کنیم. در صورتی که مایه کیک به خلال دندان یا سیخ چوبی نچسبیده بود، کیک کاملا پخته است. در ادامه قالب را از فر خارج کرده و پس از خنک شدن از قالب جدا می کنیم، سپس درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم.

نوش جان



مطلب قبلیکیک مربایی
مطلب بعدیکیک انار
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه