کیک مسقطی

مواد لازم:

تخم مرغ ۵ عدد
آرد ۱ و ¾ لیوان
شکر ¾ لیوان
شیر ½ لیوان
روغن مایع ½ لیوان
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
وانیل ۱ قاشق چایخوری
نمک ۱ پنس


مواد لازم کرم مسقطی:

زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
شیر عسلی ½ قوطی
پنیر خامه ای ۵ قاشق غذاخوری
گلاب به مقدار کافی


طرز تهیه:

ابتدا فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا فر به طور کامل گرم شود. در ادامه شکر و تخم مرغ را به همراه وانیل درون یک کاسه مناسب می ریزیم. حالا مواد درون کاسه را با دور تند همزن برقی به خوبی هم می زنیم تا کرم رنگ و کش دار شود، سپس شیر و روغن مایع را به ترتیب به کاسه اضافه کرده و هر کدام را به مدت ۳۰ ثانیه در حد مخلوط شدن هم می زنیم. در ادامه آرد و بیکینگ پودر را به همراه نمک درون الک ریخته و ۳ مرتبه الک می کنیم، سپس کم‌ کم به کاسه اضافه کرده و با لیسک به صورت دورانی به یک سمت هم می زنیم تا بافت مایه یکدست و یکنواخت شود.

در این مرحله قالب مورد نظرمان را با مقداری روغن مایع چرب کرده، سپس آرد پاشی می کنیم و قالب را به صورت وارونه نگه می داریم تا آرد اضافی از آن خارج شود. در ادامه مایه کیک را درون قالب ریخته و آنرا طبقه وسط فر می گذاریم.حالا اجازه می دهیم کیک به مدت ۴۵ دقیقه درون فر بماند تا کاملا پخته شود. در همین حین به سراغ درست کردن کرم مسقطی می رویم، برای این منظور زعفران را به همراه شیر عسلی و پنیر خامه ای درون غذاساز می ریزیم. حالا مواد را به خوبی میکس می کنیم، سپس گلاب را کم کم به غذاساز اضافه کرده تا کرم مسقطی به غلظت مورد نظرمان برسد. در ادامه کرم مسقطی را تا آماده شدن کیک درون یخچال قرار می دهیم تا کمی سفت شود.

پس از گذشت ۴۵ دقیقه برای اطمینان از پخت کیک یک خلال دندان یا سیخ چوبی در مرکز کیک فرو برده و خارج می کنیم در صورتی که مایه کیک به آن نچسبیده بود کیک کاملا پخته است، سپس قالب را از فر خارج می کنیم. حالا اجازه می دهیم کیک کاملا خنک شود، سپس آنرا از قالب جدا کرده و درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم. در ادامه کیک را به ابعاد دلخواه برش زده و کرم مسقطی را به صورت پخش روی آن می ریزیم و به دلخواه تزیین می کنیم.

نوش جان



مطلب قبلیکیک رافائلو (کیک نارگیل و بادام مجلسی)
مطلب بعدیکیک مربایی
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه