دسر پان اسپانیا

مواد لازم:

بیسکوییت پتی پور: ۱ تا دو بسته
تخم مرغ: ۲ عدد
شکر: ۱ لیوان فرانسوی
نشاسته: ۲ قاشق غذاخوری
شیر: ۴ لیوان فرانسوی (یک لیتر)
آرد سفید: نصف لیوان
کره: ۵۰ گرم
خامه صبحانه ۱۵۰ گرم
وانیل : ۱/۴ قاشق چای خوری
پودر کاکایو: ۲ قاشق غذاخوری
موز: دو تا سه عدد
مغز گردو: به مقدار لازم
 



طرز تهیه:

ابتدا همه مواد را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. یک کاسه نسبتا بزرگ بردارید و تخم مرغ ها را درون آن بشکنید. شکر و وانیل را به تخم مرغ ها اضافه کنید و با دور تند همزن به مدت 5 دقیقه تمام مواد را هم بزنید تا مایه ای سفید و کش دار بدست آید. سپس شیر را درون یک قابلمه مناسب بریزید و روی اجاق قرار دهید.
حرارت اجاق را روی شعله ملایم تنظیم کنید. آرد و نشاسته را الک کنید و داخل شیر بریزید. همزمان با گرم شدن شیر، ترکیب آرد، نشاسته و شیر را به آرامی هم بزنید تا کاملا به هم مخلوط و یکدست شوند.
در این مرحله مخلوط تخم مرغ را به تدریج درون مخلوط شیر بریزید و به آرامی هم بزنید. وقتی تمام مخلوط تخم مرغ با مخلوط شیر ترکیب شد و مایه یکدست شد، همچنان به هم زدن ادامه دهید تا مواد درون قابلمه به غلظت مناسب برسند و مایه ای شبیه فرنی داشته باشید.
در این مرحله و پس از اینکه مواد درون ظرف به اندازه کافی غلیظ شد، ظرف را از روی حرارت بردارید و خامه صبحانه را به همراه کره به آن اضافه کنید وهم بزنید تا زمانی که خامه و کره کاملا با مواد دیگر ترکیب و یکدست شوند. در صورت دلخواه ترکیب بدست آمده را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. به یکی از قسمت ها پودر کاکائو اضافه کنید تا مواد شما کاکائویی شود.
در مرحله بعد مغز گردو ها را خورد کنید. موز را هم پوست گرفته و به صورت حلقه حلقه خورد کنید. تمام مواد را کنار دستتان قرار دهید و طبق دستور، به صورت لایه لایه درون ظرف بریزید. ابتدا یک ردیف بیسکوییت درون ظرفی که برای سرو دسر انتخاب کرده اید بریزید. مقداری از مایه کاکائویی روی بیسکویت خورد شده بریزید. لایه بعدی را با مغز گردوی خورد شده بپوشانید.
روی لایه مغز گردو موز حلقه شده قرار دهید و در آخر یک لایه از مواد سفید رنگ دسر را روی موز ها بریزید. پس از اینکه تمام مواد را به صورت لایه لایه درون ظرف های پذیرایی ریختید، به صورت دلخواه تزیین کنید. در نهایت ظرف دسر  را به مدت چند ساعت درون یخچال قرار دهید تا سرد شوند.
 





نکات مهم در تهیه دسر پان اسپانیا:


بر حسب سلیقه خود می توانید از انواع مغز ها و حتی شکلات خورد شده یا چیپس شکلات برای لایه های میانی دسر پان اسپانیا استفاده کنید.
این دسر را می توانید به همراه بستنی سرو نمایید.
برای تهیه دسر پان اسپانیا رنگی علاوه بر پودر کاکائو می توانید از زعفران نیز استفاده کنید.
یکی از ویژگی های دسر پان اسپانیا این است که می نواتید آن را هم به صورت تک نفره درست کنید و هم اینکه همه مواد را درون یک ظرف بزرگ گرد ریخته و به شکل کیک آماده کرده و یک برش از آن را برای هر یک از میهمان ها سرو نمایید.
در صورت انتخاب سرو بصورت تک نفره، بیسکوییت ها را خرد کرده و در هر ردیف بریزید.
در حالت کلی اگر دسر پان اسانیا را به صورت تک نفره درست کنید زیبا تر بوده و جلوه بهتری خواهد داشت.
برای تهیه دسر پان اسپانیا بهتر است فقط از بیسکویت پتی بور استفاده کنید زیرا این بیسکویت بر خلاف سایر بیسکویت ها شرینی ملایمی دارد و طعم آن در دسر غالب نخواد بود.
هر چقدر میزان استراحت این دسر درون یخچال بیشتر باشد، اصطلاحا جاافتاده و خوشمزه تر خواهد شد. پس بهتر است زمان کافی برای استراحت دسر پان اسپانیا در نظر بگیرید.
یکی از نکات مهم در تهیه دسر پان اسپانیا تزئین و لایه های موادی است که درون ظرف قرار می گیرند. بنا براین این کار را با دقت و حوصله انجام دهید.
برای تزئین دسر پان اسپانیا می توانید از سلیقه خود کمک بگیرید و به اشکال مختلف آن را تزئین کنید.
برای خوش طعم تر شدن دسر پان اسپانیا می توانید کمی پودر کافی میکس به مواد کاکائویی اضافه کنید.
نوش جان



مطلب قبلیدنت شکلاتی
مطلب بعدیشکلات صبحانه (نوتلا) خانگی
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه