علت ازدحام و صف های طولانی در مراکز معاینه فنی

مدتی است طرح جدید معاینه فنی خودرو ها در سراسر کشور در حال اجراست. همه کسانی که این روزها سری به مراکز معاینه فنی زده باشند، اوج شلوغی و ازدحام را در این مراکز دیده اند.چه بسا خودروهایی که به این مرکز مراجعه و بدلیل عدم رسیدن نوبت بدون برگه معاینه به خانه بازگشته اند.

این امر گلایه مندی بسیاری در میان مراجعین این مرکز بوجود آورده و باعث نارضایتی شدیدی شده است.
یکی از مراجعین به این مراکز عنوان میکرد:
"من هرساله در زمان لازم به مراکز مراجعه و نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام میکردم.اما امسال یکماه است که به این مراکز مراجعه و لی بدلیل شلوغی بیش از حد امکان دریافت معاینه فنی را ندارم."


نظرات مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با گلایه از عدم اجرای مناسب سیستم سیمفا در وزارت کشور گفت: نرم افزار ثبت اطلاعات معاینه فنی تهران نسبت به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران( سیمفا ) صد به یک است و به ما می‌گویند که خودتان را پایین بیاورید تا همسطح ما شوید و ترمزدستی مجموعه پویا، توانمند و فنی تهران را کشیده‌ایم و نمی‌گذاریم حرکت کند، چرا که بقیه باید به این مراکز برسند.
دکتر نواب حسینی‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تشریح آخرین وضعیت سامانه یکپارچه مدیریت معاینه فنی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود که بانک اطلاعاتی مراکز معاینه فنی یکپارچه شود، گفت: این اطلاعات خودروها می‌تواند به پلیس برای جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی نیز کمک کند.
وی با بیان اینکه بر اساس ابلاغیه هیات وزیران، شهرداری‌ها متولی اصلی معاینه فنی هستند که باید اطلاعات خودروها را به وزارت کشور بدهند تا این وزارتخانه نسبت به یکپارچه سازی اطلاعات اقدام کند، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر در کشور یک سیستم واحد معاینه فنی نداریم چرا که در هر شهر یک نوع سیستم و دستگاه استفاده می‌شود و یکپارچه کردن اطلاعات آنها دشوار است.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه پشتیبانی و نگه‌داشت بانک اطلاعاتی مهم است، گفت: متاسفانه وزارت کشور دخالت هایی در کارهای اجرایی داشته است و به جای آنکه تنها به اخذ اطلاعات بسنده کند اعلام کرده که تمام مراکز معاینه فنی باید نرم‌افزاری که طراحی کرده است را نصب کند. این در حالی است که قبلا هر مرکز معاینه فنی با تکیه بر نرم‌افزارهای خود اطلاعات خودروها را اخذ و آنها را به وزارت کشور می‌داد اما حالا ما و مابقی مراکز معاینه فنی مجبور به تغییر سیستم های نرم‌افزاری خود هستیم.


عدم ارائه برچسب‌ها از سوی وزارت کشور

وی با بیان اینکه در جلسات دبیرخانه کلان شهرها این موضوع را مطرح کرده و درخواست داشتیم که این مشکلات به حداقل برسد، ادامه داد: با این حال ما تابع قانون هستیم و سیستم سیمفا در تمام مراکز معاینه فنی تهران نصب شده؛ اما به دلیل عدم ارائه برچسب‌ها از سوی وزارت کشور کار متوقف مانده است اما هر موقع که برچسب‌ها به دستمان برسد از آن روز معاینه فنی با نرم‌افزار وزارت کشور اجرایی می شود و با این وجود از دبیرخانه کلان شهرها خواستیم که سازوکار مناسبی را طراحی کند.
حسینی منش با بیان اینکه یک طرف اجرای سیمفا پلیس است، گفت: تا زمانی که پلیس سیمفا را قبول نکند این نرم‌افزار معنای خاصی پیدا نمی‌کند.


جعل برچسب هایی با لوگوی وزارت کشور

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه سیمفا در راستای یکپارچه سازی مراکز و اطلاعات بانکی معاینه فنی خودروها طراحی شده است، در مورد جعل برچسب‌های مراکز معاینه فنی، گفت: در تهران هیچگونه جعلی از مراکز معاینه فنی نداریم و عمدتا مربوط به مراکز معاینه فنی خارج از تهران است اما متاسفانه اتفاق ناگوار دیگری در حال رخ دادن است چرا که در گذشته تنها مراکز معاینه فنی متخلف برچسب‌های تاییدیه خود را غیر قانونی به فروش می‌رساندند اما حالا این اتفاق با برچسب هایی که لوگوی وزارت کشور را دارد رخ می‌دهد به گونه‌ای که اخیرا پلیس تهران بزرگ 20 برگه معاینه فنی با لوگوی وزارت کشور به ما نشان داده و خواسته در این خصوص نظر دهیم و جای تاسف است که برچسب‌های وزارت کشور با هولوگرام این وزارتخانه بین مراکز معاینه فنی متخلف کشف می شود و این اتفاق نا خوشایندی است که اسناد رسمی و ملی به گونه‌ای طراحی شوند که این اتفاق برای آنها رخ دهد.

سامانه سیمفا علت کندی معاینه و صف های طولانی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر در مراکز معاینه فنی مجبور شدیم همزمان با نصب سامانه سیمفا سامانه معاینه فنی شهرداری را نیز به صورت موازی پیش ببریم، گفت: فشار شدید چند هفته اخیر سبب شده که کاهش مراجعین از 3000 مراجعه در روز به 2000 مراجعه کاهش یابد چرا که این موازی کاری با دو سیستم نرم افزاری مجزا سبب شده که علاوه بر اینکه دو بار خودروها پذیرش شوند اطلاعات آنها نیز ثبت شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه نگاه‌های صنفی، معاینه فنی را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: در حال رایزنی هستیم که اطلاعات خودروها یکپارچه شود نه اینکه نرم‌افزار ثبت اطلاعات یکی شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم نظرات کارشناسی، مسئولان این مساله را نمی پذیرند، گفت: در جلسات کارشناسی که با مسئولان وزارت کشور داشتیم همه در جلسات با ما موافق هستند اما در عمل اتفاقی رخ نمی‌دهد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه چندی پیش معاون حمل و نقل شهرداری تهران در جلسه‌ای اعلام کرده که حاضریم نرم‌افزار ثبت اطلاعات خودرو در مراکز معاینه فنی را کاملا رایگان در اختیار وزارت کشور قرار دهیم، افزود: نمی‌دانیم چرا از این سامانه استفاده نمی‌کنند و فکر می‌کنیم منافع صنفی در این میان است که حرف های ما خریدار ندارد و جالب است بدانید در سیستم سیمفا اطلاعات دستی وارد می شود اما در نرم‌افزار شهرداری تهران تمام اطلاعات حتی ثبت اطلاعات به صورت مکانیزه است.(1)


گردآوری: تحریریه
1- سایت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران


مطلب قبلیهشت سنت غلط ازدواج از نگاه رهبر انقلاب؛ازدواج را آسان کنید
مطلب بعدیثبت نام ایرانیان در سایت همسریابی دوم در انگلیس
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه