زیبایی اندام به قیمت تخریب استخوان!

اگر ورزش به شیوه اصولی و با رعایت نکات ایمنی انجام نشود یا شدت و مدت آن بیش از حد تحمل بدن باشد به اندام‌های مختلف ازجمله عضلات، استخوان‌ها، غضروف‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و... آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

توصیه به ورزش جزء جدایی‌ناپذیر از نصیحت پزشکان به‌شمار می‌آید، اما همین فعالیت مفید می‌تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند. درواقع اگر ورزش به شیوه اصولی و با رعایت نکات ایمنی انجام نشود یا شدت و مدت آن بیش از حد تحمل بدن باشد به اندام‌های مختلف ازجمله عضلات، استخوان‌ها، غضروف‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و... آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. این درحالی است که امروزه کمبود وقت باعث شده بسیاری از افراد ورزش را در خانه، بدون نظارت مربی انجام دهند. اگر شما هم از طرفداران ورزش‌های خانگی هستید این مقاله را بخوانید تا با کمک دکتر فتانه اکبری، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی از آسیب‌های احتمالی و عقاید غلط در این زمینه آگاه شوید.

پنج خطر که در کمین شما هستند

ورزش اگر با روش‌های غلط انجام شود نه‌تنها مفید نخواهد بود بلکه به اندام‌های بدن به‌خصوص سیستم اسکلتی-عضلانی صدمات جدی وارد می‌کند. ازجمله این آسیب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. درد و گره عضلانی

هر عضله توان محدودی برای فعالیت‌های مختلف دارد، بنابراین اگر دچار حس خستگی شود و باوجود آن ورزش ادامه یابد، مواد زاید در بافت عضلانی تجمع پیدا کرده و به آن آسیب می‌رساند. این آسیب می‌تواند به‌صورت احساس درد در بافت عضله یا احساس گرفتگی بعد از ورزش بروز پیدا کند. در موارد شدیدتر هم ممکن است گرفتگی مدتی بعد از ورزش شروع شده و تا چند روز باقی بماند. با تکرار رفتارهای ورزشی غلط درنهایت گره‌های عضلانی ایجاد می‌شوند که خود منشا درد و ناراحتی‌های دیگر هستند.

2. عدم هماهنگی و پیچ‌خوردگی

وقتی عضلات خسته می‌شوند توانایی حفظ هماهنگی در انجام فعالیت را از دست می‌دهند. درواقع هر فعالیت با هماهنگی میان یک گروه عضلانی انجام می‌شود. به‌عبارتی، تنها یک عضله مسئول انجام یک حرکت نیست. عدم هماهنگی میان عضلات براثر خستگی، آنها را آسیب‌پذیر می‌کند اما در مقابل، تمرین و تکرار حرکات باعث افزایش هماهنگی میان عضلات می‌شود، بنابراین افرادی که بدون تمرین به فعالیت ورزشی می‌پردازند در خطر بیشتری قرار دارند. همچنین احتمال پیچ‌خوردگی به‌خصوص در ناحیه مچ پا و مفصل شانه این افراد بالاتر است.

3. التهاب تاندون‌ها و آسیب مفصلی

یکی دیگر از صدماتی که بر اثر فعالیت‌های ورزشی نامناسب و عدم هماهنگی میان عضلات به‌وجود می‌آید، التهاب و دردناک شدن تاندون‌ها و رباط‌هاست. آسیب به مفاصل نیز از دیگر خطرات ورزش‌های نامناسب است. این آسیب می‌تواند به‌صورت التهاب‌هایی در غضروف و بافت نرم اطراف مفصل یا رباط‌های داخل مفصل باشد.

4. ترک خوردگی استخوان

شکستگی حاصل از خستگی، آسیب دیگری است که براثر ورزش نامناسب در طول بافت استخوان به‌وجود می‌آید. درواقع انجام فعالیت بیش از حد توان می‌تواند باعث ایجاد ترک‌ها و شکستگی‌های کوچکی در بافت‌های استخوانی به‌خصوص استخوان‌های بلند ساق پا شود و درد ایجاد کند. چنین آسیب‌هایی را می‌توان در سربازانی مشاهده کرد که باوجود توانایی بدن‌شان مدت زیادی رژه می‌روند.

5. صدمه به اعصاب محیطی

خطر دیگر ورزش‌های سنگین و غلط، فشار آمدن به اعصاب محیطی است. صدمه به عصب بالای شانه یکی از موارد شایع در این زمینه است. این مشکل بیشتر در وزنه‌برداران یا کشتی‌گیرهایی دیده می‌شود که با روش غلط فعالیت می‌کنند و خود را به فشار می‌اندازند.

منبع: الودکتر

مطلب قبلیچه ورزشی مناسب من است؟
مطلب بعدیچرا دویدن فقط برای ورزشکاران نیست
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه