مسکن مهر ؛ امیدی برای بی خانه ها یا چاهی برای اندک سرمایه آنها

تاهل،‌ داشتن حداقل سابقه سکونت پنج سال در شهر محل تقاضا و فاقد مسکن یا زمین مسکونی بودن از ابتدای سال 84 تاکنون از مهمترین شرایط ثبت‌نام متقاضیان مسکن مهر است.

تحویل خانه‌ مهر پس از واریز 70 درصد از اقساط

بنا بود پس از واریز حدود 70درصد اقساط، متقاضیان منتظر تعیین واحد مسکونی خود می‌شوند و در این مرحله، قرارداد پیش‌فروش واحد مابین متقاضی و سازنده منعقد می‌شود و متقاضی باید در انتظار دفترچه قسط و مراحل اداری باشد تا پس از اعلام، مابقی اقساط خود را واریز کند.
وجود مسکن مهر در کشور بر اساس بند «د» تبصره 6 بودجه سال 1386 کل کشور بر تامین مسکن مناسب برای آحاد ملت به خصوص اقشار کم درآمد که تاکید جدی داشته و جهت نیل به اهداف تعیین شده راهکارهای متعددی ازجمله اجاره بلند مدت زمین در چاچوب حق بهره‌برداری از زمین‌های دولتی به منظور کاهش قیمت واحدهای مسکونی و حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده واحد مسکونی پیشنهاد شده، ایجاد و طرح‌های آن برای اجرا آماده شد و در دستور کار قرار گرفت.
دستورالعمل اجرایی آ‌یین‌نامه اجرای بند" د " تبصره 6 قانون بودجه سال 86 توسط وزارت مسکن و شهرسازی جهت اجرایی شدن اهداف این طرح تهیه و سیزدهم تیر 56 از سوی وزیر مسکن و شهرسازی وقت ابلاغ شد که طی تبصره 4 بند «ب» آن کلیه وظایف وزارت مذکور در خصوص اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای زیر 12 هزار نفر اعم از تهیه زمین، دریافت لیست متقاضیان پالایش شده از وزارت تعاون، معرفی متقاضیان به بانک‌های عامل جهت اخذ تسهیلات، نظارت بر تهیه طرح‌های آماده‌سازی تفکیکی، عملیات آماده‌سازی و عملیات ساخت واحدها به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شد.


اخبار ضدونقیض از توقف مسکن مهر

در حالی شرکت عمران شهرهای جدید ایران توقف پروژه‌های مسکن مهر را تکذیب کرده که نمایندگان مجلس شورای اسلامی و متقاضیان با استناد به بازدید خود بر توقف ساخت و سازهای مسکن مهر این شهر تأکید دارند.
پس از این اظهارنظر خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان "اگر با روند کنونی در طرح مسکن مهر پردیس پیش برویم تا سال 1400 هم نمی‌توانیم واحدهای آن را تحویل دهیم" گفت: در شهرهای جدید ایران مشکل مدیریت داریم.
خسروی اظهار کرد: به‌صورت ناشناس از پروژه‌های مسکن مهر پردیس بازدید کردم، از ابتدا تا انتهای این بازدید 100 نفر کارگر را ندیدم که در پروژه‌های مختلف فازهای مسکن مهر این شهر کار کنند. اگر با همین روند پیش برویم فکر می‌کنم تا سال 1400 هم نمی‌توانیم واحدهای مسکن مهر را تحویل دهیم. هفته گذشته از پروژه‌های مسکن مهر پرند نیز بازدیدی داشتم، عمده کارها در این شهر حاضر است اما بخشی از آن بابت امکانات زیربنایی آب، برق، فاضلاب و گاز معطل است.
وی با ابراز "در شهرهای جدید مشکل مدیریت داریم" افزود: عقب‌ماندگی ــ واحدهای مسکن مهر ــ در پرند کمتر دیده می‌شود.


آنچه قراربود بشود ، آنچه شد-بالاخره دولتی ها قبول کردند که پول مسکن مهر را گرفته اند و در جای دیگری خرج کرده اند

علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان در پاسخ به این سوال که ورود مجلس به نهایی کردن قیمت مسکن مهر در شهر جدید پرند و پردیس به کجا رسید، گفت: بعد از جلسه ای که نمایندگان دولتی و نمایندگان متقاضیان مسکن مهر در کمیسیون عمران مجلس برگزار کردند قرار شد که رشد قیمت ها در جلسه ای دیگر نهایی شود.
نماینده مردم سمنان ادامه داد: در جلسه اول نمایندگان متقاضیان مسکن مهر و دولت بر رشد یک تا دو میلیون تومان بر قیمت مسکن مهر به شرط تحویل کلید واحدهای مسکونی به توافق رسیدند اما به هر حال قرار شد یک جلسه نهایی نیز در این خصوص برگزار شود.
خسروی با تاکید بر اینکه هفته جاری یا هفته آینده جلسه نهایی رشد قیمت مسکن مهر در شهر جدید پرند و پردیس برگزار می شود، اضافه کرد: به هر حال دولتی ها قبول دارند که پول ها در جای دیگر به غیر از مسکن مهر هزینه شده است پس مجلس بر این موضوع تاکید دارد حال که دولتی ها این موضوع را پذیرفته اند چرا باید هزینه مازاد را متقاضیان خلاف متن قرارداد پرداخت کنند.


آنچه مسلم است اینکه دولتها بجای اینکه به فکر منافع ملی و مردم باشند ، ظاهرا فقط به فکر حل مشکلات خود هستند و کمتر نگاهی به مسائل و معضلات اقشار جامعه دارند.

گردآوری : تحریریه نیمکد

مطلب قبلیطرح زوج و فرد به زودی جمع می‌شود+نقشه طرح زوج و فرد
مطلب بعدیجشنواره مردمی اقتصاد مقاومتی با عنوان "ساخت ایران" برگزار می‌شود
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه