ارزیابی سامانه حمل و نقل BRT و لزوم تدوین استاندارد خدمات حمل و نقل عمومی

روند رشد شتابان کلان شهرها در جهان، توأم با افزایش جمعیت در این شهرها، مشکلات متعددی را مانند معضل ترافیک و اختلال در سامانه حمل ونقل درون شهری به وجود آورده است. از این رو، معضل مذکور از چالش های اساسی فراروی برنامه ریزی شهری در اواخر قرن بیستم بوده که بر دستیابی به اهداف توسعه پایدار شهری تاثیر نهاده است.

. افزایش سریع وسایل حمل ونقل موتوری ـ به ویژه اتومبیل ـ و استفاده زیاد از آن در شهرهای کشور و مشخصا در کلان شهر تهران همراه با رشد جمعیت و گسترش بی رویه آن و نیز عدم برنامه ریزی های علمی و جامع و مشکلات عدیده سیستم حمل ونقل عمومی باعث بروز مشکلاتی نظیر آلودگی های شدید زیست محیطی، تراکم های ترافیکی زیاد و خسته کننده، اتلاف زیاد وقت شهروندان، مصرف بیش از حد انرژی، ناامنی مسیرها و تصادفات شده است. بدین ترتیب، زندگی در این محیط ها دشوار شده و از نظر رفاه و آسایش دچار تنزل گشته است. سامانه حمل ونقل BRT سیستم سریع اتوبوسی است، که در کنار توسعه سامانه مترو در قالب سیاست توسعه حمل ونقل همگانی در کلان شهر تهران برای تسهیل حمل ونقل عمومی و مقابله با مشکلات مذکور به وسیله شهرداری در پیش گرفته شده است.

این سامانه چقدر در رسیدن به این اهداف موفق بوده است؟

در همه کشورهای پیشرفته استفاده از حمل و نقل عمومی قواعد و شرایطی دارد که در جهت رفاه حال مصرف کنندگاه پیش بینی شده است:
1-هزینه استفاده از خدمات
2-سطح دسترسی
3- انتظار در ایستگاه
4-شرایط سفر (ایستادن یا نشستن-تراکم مسافر و ..)
5-شرایط خودرویی
6-...


شرایط در کلان شهری مانند تهران چگونه است؟

مسلما هر کسی که از این سامانه ها استفاده نموده ، ضمن اعتراف به بهبود کلی این سامانه نسبت به سیستم های قدیمی ، نقایص بزرگی برآن وارد میداند که گاهی همه شاخص های بهبود را زیر سئوال میبرد و استفاده را برای عموم ناممکن میسازد:
از جمله این ضعف ها میتوان به به موارد ذیل اشاره نمود:
1-انتظار بیش از حد در ایستگاه
2-فشردگی بیش از حد در طول سفر
3-عدم توان خودروها در براوردن انتظارات (مانند عدم کشش سیستم تهویه)
4-....
در شهری که حد و مرز محدودیت های طرح ترافیک نیمی از شهر را در بر میگیرد، انتظار داشتن یک سامانه چابک و سالم حمل و نقل عمومی از حقوق اولیه شهروندان میباشد.


گردآوری:تحریریه نیمکد

مطلب قبلیپسرم با ورود به عرفان حلقه ادعای «پیامبری و طی‌الارض» کرد
مطلب بعدیطرح زوج و فرد به زودی جمع می‌شود+نقشه طرح زوج و فرد
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه