یک تغییر اساسی در لیگ جهانی والیبال - آیا ایران صعود میکند؟

لیگ جهانی امسال با یک تغییر بزرگ در نحوه رتبه‌بندی تیم‌ها در جداو‌ل آغاز شد؛ تغییری که در روزهای ابتدایی، شاید کمتر کسی به آن توجه می‌کرد، ولی این روزها که لیگ جهانی والیبال به لحظات حساس و هفته‌های پایانی‌اش نزدیک شده، برای همه اهمیت خاصی پیدا کرده است.

لیگ جهانی امسال با یک تغییر بزرگ در نحوه رتبه‌بندی تیم‌ها در جداو‌ل آغاز شد؛ تغییری که در روزهای ابتدایی، شاید کمتر کسی به آن توجه می‌کرد، ولی این روزها که لیگ جهانی والیبال به لحظات حساس و هفته‌های پایانی‌اش نزدیک شده، برای همه اهمیت خاصی پیدا کرده است.
به گزارش «تابناک»، با پایان هفته نهم لیگ جهانی و باقی ماندن تنها سه هفته تا پایان دور مقدماتی این مسابقات، هواداران و علاقه‌مندان به والیبال کشورمان پیگیر هستند تا ببینند تیم ملی کشورمان چگونه و از چه مسیری می‌تواند برای دومین بار خودش را به دور نهایی این رقابت‌ها برساند.
بر خلاف سال گذشته ـ که مجموع امتیازات ملاک بالا و پایین نشستن تیم‌ها در جداول ورزشی بود ـ در این دوره یک تغییر اساسی در چینش تیم‌ها در جداول ایجاد شده است؛ تغییری که هفته قبل خودش را در جدول گروه A و در پایان هفته هشتم نشان داد.
در واقع یکی از تغییرات مهم لیگ جهانی سال ۲۰۱۵ نسبت به سال گذشته، اهمیت تعداد پیروزی‌ها در رتبه‌بندی جدول است. با توجه به این قانون، تعداد پیروزی ها اولویت نخست برای رتبه بندی تیم ها محسوب می شود و امتیاز در اولویت دوم است؛ برای نمونه، در پایان هفته هشتم و در گروه A سطح یک لیگ جهانی، تیم ملی والیبال برزیل هشت مسابقه داده‌ و با ۱۸ امتیاز از شش پیروزی در صدر جدول قرار دارد. تیم ملی والیبال ایتالیا با پنج پیروزی و ۱۳ امتیاز در رتبه دوم است؛ اما صربستان به رغم داشتن ۱۴ امتیاز، به دلیل تعداد پیروزی کمتر (چهار برد) نسبت به ایتالیا، در رتبه سوم قرار دارد. استرالیا نیز با سه امتیاز و یک برد در جایگاه چهارم است.
این موضوع در رده‌بندی گروه C سطح دو لیگ جهانی که هر تیم ۱۰ مسابقه داده است هم در پایان هفته دهم، مشاهده می شود. در این گروه تیم ملی والیبال کانادا با شش برد و ۲۲ امتیاز در صدر جدول است. تیم ملی والیبال بلغارستان با پنج برد و 12 امتیاز در جایگاه دوم است و تیم ملی والیبال آرژانتین به رغم داشتن 13 امتیاز، به دلیل چهار پیروزی در رتبه سوم قرار دارد. کوبا هم با سه برد و هفت امتیاز چهارم است.


حالا این موضوع چه تأثیری بر روند صعود تیم ملی کشورمان می‌گذارد؟

در گروه B این رقابت‌ها ایالات متحده امریکا با هفت پیروزی و بیست امتیاز صدر‌نشین است. لهستان با شش پیروزی و هفده امتیاز تیم دوم جدول است و ایران با پنج پیروزی و پانزده امتیاز تیم سوم جدول است. از همین‌ جا روسیه تیم بازنده گروه است که هیچ شانسی برای صعود ندارد.


اما رقابت برای صعود میان ایران و لهستان و امریکا به چه ترتیب است؟

با توجه به اهمیت پیروزی‌ها در جدول رده‌بندی و با توجه به اینکه ما نسبت به لهستان تنها یک پیروزی کمتر داریم، بازی روز یکشنبه بازی مرگ و زندگی برای والیبال ما محسوب می‌شود. چه اینکه تیم ملی کشورمان با پیروزی در دهمین بازی خود می‌تواند تعداد پیروزی‌های خود را به عدد شش برساند و ‌از نظر تعداد برد با لهستان برابری کند و آنگاه امتیازات است که سرنوشت تیم دوم جدول را مشخص خواهد کرد. اگر ایران هر سه امتیاز بازی را از آن خود کند، بلاشک تیم دوم جدول خواهد بود و اگر دو امتیاز از سه امتیاز را کسب کنند، آنگاه با یک امتیاز کمتر نسبت به لهستان در جایگاه سوم جدول باقی خواهد ماند و چشم به لغزش این تیم برابر امریکا دارد. از دست دادن حتی یک امتیاز در بازی برابر آمریکا می‌تواند در دو هفته پایانی برای ما خیلی مهم و تاثیرگذار باشد چرا که احتمالا ما از بازی برابر روسیه هر شش امتیاز ممکن را کسب خواهیم کرد.


اما برابری با لهستان در این گردنه حساس از رقابت‌ها، از این جهت اهمیت دارد که ایران دو بازی بعدی خود را برابر روسیه‌ای به میدان خواهد رفت که تکلیفش مشخص است و حتی در خانه بازی را به ما واگذار کرده و لهستانی‌ها باید به مصاف تیم گردن کلفت امریکا بروند. آنچه مشخص است، اینکه هم‌اکنون سرنوشت صعود ایران به دور بعدی در دست شاگردان کواچ است و آن‌ها همچنان که تا اینجای کار حضور درخشانی در رقابت‌ها داشتند، از اینجا به بعد هم باید با نمایشی خیرکننده، بخت صعود خود را به اما و اگرها واگذار نکنند.


منبع: تابناک
لیگ جهانی - والیبال - تیم ایران - 2015


مطلب قبلیخانم هایی که به استادیوم رفتند تا محروم نشویم (+عکس)
مطلب بعدیمجری زن در شادی خیابانی برد والیبال (+عکس)
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه