۸ دليل عالي براي مصرف موز

قدس آنلاين: موز يكي از پرطرفدارترين ميوه ها در بين مردم است كه طعم دلپذير آن باعث اين محبوبيت شده است. اما بسياري از افراد از خواص بي نظير اين ميوه گرمسيري غافلند. پس بهتر است تا با تاثيرات عالي موز بر سلامتي و خلق و خو آشنا شويد تا هميشه آن را در برنامه تغذيه خود بگنجانيد.

موز؛ خوراكي عالي براي رفع گرسنگي

به عقيده متخصصان تغذيه موز را بايد يك غذاي سبك در نظر گرفت زيرا احساس سيري سريع و طولاني مدت را در پي دارد. بر خلاف تصور همه موز تقريبا كم كالري است به طوري كه 100 گرم از اين ميوه حدود 93 كيلو كالري دارد.

موز؛ تسهيل كننده خواب

بي درنگ موز يكي از خوراكي هاي مورد تاييد شب است چنانچه بعضي از پزشكان توصيه مي كنند يك ساعت قبل از خواب ميل شود تا به بهتر خوابيدن كمك كند. در واقع موز حاوي مواد معدني از جمله پتاسيم و منيزيوم است كه ريلكسيشن ماهيچه ها را تسهيل مي كند. همچنين اسيد آمينه تريپتوفان موجود در آن نيز باعث تشكيل سروتونين مي شود كه براي ترشح ملاتونين؛ هورمون تنظيم خواب ضروري است.

موز؛ ميوه مورد علاقه ورزشكاران و دانش آموزان

مقدار بالاي گلوسيد، ويتامين ها و مواد معدني موز باعث شده تا اين ميوه براي فعاليت هاي جسمي و ذهني مفيد باشد. در موارد تحليل نيرو مي تواند انرژي را فورا تامين كند. مواد معدني موجود در موز باعث مقابله با گرفتگي و خستگي عضلاني مي شود. مقدار بالاي منيزيوم موز نيز عامل تسهيل تمركز و يادگيري است.

موز؛ درماني براي مقابله با دردهاي خفيف دوران بارداري

موز را بايد ميوه اي مفيد در دوران بارداري دانست زيرا براي رفع بسياري از ناراحتي هاي خفيف اين دوران مؤثر است. موز سرشار از آهن است كه از بروز خطر كم خوني ناشي از فقر‌ آهن پيشگيري مي كند. توصيه مي شود در موارد حالت تهوع اوايل بارداري، صبح ها مصرف گردد زيرا مانع از افت قند خون مي شود كه مي تواند عامل اين مشكل باشد. فيبرهاي ملايم آن به رفع ناراحتي هاي يبوست كمك مي كند كه بسياري از خانم هاي باردار از آن رنج مي برند. همچنين به دليل وجود آنتي اسيد طبيعي، سوزش معده را تسكين مي دهد.

موز؛ مؤثر در سلامت مطلوب دستگاه گوارش

موز جز خوراكي هاي سرشار از پروبيوتيك است كه اين قندهاي تخميري باعث تغذيه باكتري هاي مفيد موجود در فلور روده اي مي شود. پروبيوتيك ها موجب حفظ سلامت مطلوب روده ها و تقويت سيستم ايمني مي شود و همچنين در جذب بهتر ويتامين ها نيز نقش دارند. به علاوه موز يكي از معدود ميوه هايي است كه در موارد اسهال به خصوص براي بچه ها تجويز مي شود. در واقع، مي تواند فلور روده اي را تنظيم كند.

موز؛ تنظيم كننده فشار خون

موز ميوه اي با مقدار بالاي پتاسيم است به طوري كه هر 100 گرم آن 411 ميلي گرم پتاسيم دارد. اما در عين حال فاقد سديم است. پتاسيم و سديم مانند كنسرت در بدن عمل مي كنند و تعادل آنها براي اعمال مختلف به خصوص تنظيم فشار خون ضروري است. هر چه برنامه غذايي بيشتر حاوي سديم باشد، نياز به پتاسيم نيز افزايش مي يابد.
موز مي تواند در اين هماهنگي براي فشار خون نقش داشته باشد. سازمان سلامت جهاني تاييد مي كند كه تغذيه سرشار از پتاسيم و محدود از سديم براي پيشگيري از پرفشاري خون مفيد است.


پيشگيري از ابتلا به برخي سرطان ها

تحقيقاتي كه روي خانم ها صورت گرفت نشان مي دهد كه بين مصرف زياد موز و كاهش خطر ابتلا به سرطان كليه ارتباط وجود دارد. همچنين مطالعات ديگري نيز از نقش پيشگيرانه موز در بروز سرطان كولون در خانم ها و آقايان حكايت دارد. اين تاثيرات مثبت به خاطر وجود آنتي اكسيدان هاي موز است كه مي توانند مضرات راديكال هاي آزاد عامل ابتلا به بيماري ها به خصوص سرطان ها را خنثي كنند. در موز دو گروه مهم آنتي اكسيدان ها وجود دارند كه عبارتند از ويتامين C و دوپامين. جالب است بدانيد كه موز كاملا رسيده با پوست مايل به سياه و لكه هاي تيره براي پيشگيري از سرطان بسيار مؤثرتر است.

موز؛ دوستي خوب براي اخلاق خوب

اگر استراليايي ها موز را به عنوان خوراكي خوش اخلاقي لقب داده اند بي دليل نيست زيرا حاوي تركيبات مفيدي در اين باره است كه عبارتند از:
ويتامين B6 كه به خصوص در ترشح ناقل هاي عصبي تنظيم كننده اخلاق مانند سروتونين و دوپامين ارتباط مؤثر دارد.
منيزيوم كه براي انتقال امواج عصبي لازم است.
تريپتوفان كه ضد افسردگي طبيعي محسوب مي شود.
جالب است بدانيد كه موز غني ترين ميوه از نظر ويتامين B6 است.


مطلب قبلیمیوه ای که بوییدن آن دردها را آرامش می بخشد!
مطلب بعدیمصرف آب و عسل راهی برای پاکسازی معده
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه